Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
2.3 Å kunne lese som grunnleggende ferdighet
Hva er å kunne lese?
Å kunne lese er å skape mening fra tekst. Lesing gir innsikt i andres erfaringer, meninger, opplevelser og skaperkraft, uavhengig av tid og sted. Lesing av tekst på papir og digitalt er en forutsetning for livslang læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte.
Å lese handler om å kunne forstå, bruke, reflektere over og engasjere seg i innholdet i tekster. Tekster inkluderer alt som kan leses i ulike medier, ikke bare ord, men også illustrasjoner, symboler eller andre uttrykksmåter. Kunnskap om hva som kjennetegner ulike typer tekster og deres funksjon, er en viktig del av lesing.
Ferdighetsområder i å kunne lese
Forberede, utføre og bearbeide innebærer å ta i bruk ulike strategier for å forstå tekster av stadig større vanskegrad. Dette forutsetter avkodingsstrategier der lyder trekkes sammen til ord, ord til setninger og setninger til tekst.
Finne innebærer å finne fram til informasjon som er eksplisitt eller implisitt uttrykt i tekster.
Tolke og sammenholde innebærer å kunne trekke slutninger på bakgrunn av innholdet i én eller flere tekster.
Reflektere og vurdere innebærer å forholde seg selvstendig til tekster. Dette spenner fra å kommentere innholdet i tekster med utgangspunkt i egne meninger til å forholde seg kritisk til en tekst som en helhet og begrunne egne synspunkter, analyser eller vurderinger.
Hvordan utvikles ferdigheten?
Utvikling av funksjonell leseferdighet er et samspill mellom forståelsesprosesser og avkodingsprosesser i tilnærmingen til tekst. Den grunnleggende leseopplæringen innebærer å mestre lesing av papirtekster og skjermbaserte tekster med konsentrasjon, utholdenhet, flyt og sammenheng. I opplæringen blir den funksjonelle leseferdigheten utviklet videre gjennom kunnskap om og erfaring med ulike tekster i de enkelte fagene. Dette innebærer å kunne orientere seg i et tekstmangfold og forholde seg kritisk til ulike typer informasjon i stadig mer komplekse lesesituasjoner.
Leseutvikling krever gode strategier for å kunne søke og bearbeide informasjon. Bevisst bruk av hensiktsmessige lesestrategier som er tilpasset formålet med lesingen og med ulike teksttyper i fagene, er derfor avgjørende for å utvikle funksjonell leseferdighet.
Å kunne lese som grunnleggende ferdighet - nivåbeskrivelser
Last ned nivåbeskrivelsene som liggende matriser
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Bruker forkunnskaper. Skaffer seg overblikk over teksten før lesing. Leser enkle tekster på papir og skjerm. Bearbeider teksten med noe hjelp. |
Nivå 2 | Leser enkle tekster med flyt og utholdenhet. Finner og leser tekster på Internett. Stiller spørsmål til teksten. Kan samtale om innholdet. |
Nivå 3 | Varierer lesemåte etter teksten og formålet med lesingen i fag. Leser og navigerer hensiktsmessig på Internett. Bruker oppklarende strategier. Bruker ulike metoder for å systematisere innholdet. |
Nivå 4 | Bruker faglige og andre forkunnskaper aktivt. Er bevisst og kritisk ved lesing på papir og Internett. Bearbeider teksten på selvstendig måte. |
Nivå 5 | Velger relevante strategier tilpasset teksten og formålet med lesingen. Er bevisst på egen lesing og reflekterer over anvendte strategier. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Finner eksplisitt uttrykt informasjon som er sentralt plassert i enkle tekster. |
Nivå 2 | Kjenner igjen sentrale tekster i faget. Finner eksplisitt uttrykt informasjon i tekster med konkurrerende informasjon. Refererer til kilder. |
Nivå 3 | Finner og kombinerer informasjon fra flere steder i tekster med konkurrerende informasjon. Vurderer om kildene er troverdige. |
Nivå 4 | Finner implisitt informasjon i komplekse tekster. Bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. |
Nivå 5 | Finner detaljert og implisitt informasjon i tekster med ukjent form eller innhold. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Bruker egne ord og trekker enkle slutninger ut fra informasjon i tekster. |
Nivå 2 | Identifiserer hovedtemaet og forstår sammenhenger som er tydelig uttrykt i en tekst. |
Nivå 3 | Forstår informasjon som er implisitt uttrykt i tekster. |
Nivå 4 | Forstår tvetydigheter. Oppfatter motstridende informasjon og informasjon som står i motsetning til det forventede. |
Nivå 5 | Viser helhetlig og detaljert forståelse av komplekse tekster. Kan systematisere og trekke slutninger på bakgrunn av implisitt informasjon. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Kommenterer innhold i enkle tekster. |
Nivå 2 | Vurderer innholdet i tekster ut fra fagkunnskap og egne erfaringer. |
Nivå 3 | Gir begrunnede vurderinger av form og faglig innhold i tekster. |
Nivå 4 | Analyserer og vurderer form og innhold på en kritisk måte. Sammenligner og systematiserer informasjon i ulike faglige tekster. |
Nivå 5 | Vurderer komplekse tekster om ukjente emner på en kritisk måte. Trekker inn faglige og samfunnsmessige perspektiver. |