Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
2.4 Å kunne regne som grunnleggende ferdighet
Hva er å kunne regne?
Å kunne regne er å bruke matematikk på en rekke livsområder. Å kunne regne innebærer å resonnere og bruke matematiske begreper, fremgangsmåter, fakta og verktøy for å løse problemer og for å beskrive, forklare og forutse hva som skjer. Det innebærer å gjenkjenne regning i ulike kontekster, stille spørsmål av matematisk karakter, velge holdbare metoder når problemene skal løses, være i stand til å gjennomføre dem og tolke gyldigheten og rekkevidden av resultatene. Videre innebærer det å kunne gå tilbake i prosessen for å gjøre nye valg. Å kunne regne innebærer å kommunisere og argumentere for valg som er foretatt ved å tolke konteksten og arbeide med problemstillingen fram til en ferdig løsning.
Å kunne regne er nødvendig for å kunne ta stilling til samfunnsspørsmål på en reflektert og kritisk måte ved å forstå sammenhenger og vurdere fakta. Videre er det en viktig forutsetning for egen utvikling og for å ta hensiktsmessige avgjørelser på en rekke områder i eget arbeids- og dagligliv.
Ferdighetsområder i å kunne regne
Gjenkjenne og beskrive innebærer å kunne identifisere situasjoner som involverer tall, størrelser og geometriske figurer som finnes i lek, spill, faglige situasjoner og i arbeids og samfunnsliv. Det innebærer å finne relevante problemstillinger og å analysere og formulere dem på en hensiktsmessig måte.
Bruke og bearbeide innebærer å kunne velge strategier for problemløsing. Det innebærer å kunne bruke passende måleenheter og presisjonsnivå, utføre beregninger, hente informasjon fra tabeller og diagrammer, tegne og beskrive geometriske figurer, bearbeide og sammenlikne informasjon fra ulike kilder.
Kommunisere innebærer å kunne uttrykke regneprosesser og resultater på ulike måter. Kommunisere innebærer også å kunne begrunne valg, formidle arbeidsprosesser og presentere resultater til en mottaker.
Reflektere og vurdere innebærer å kunne tolke resultater, vurdere gyldighet og reflektere over hva resultatene betyr for problemstillingen. Det innebærer å bruke resultatet som grunnlag for en konklusjon eller en handling.
Hvordan utvikles ferdigheten?
Utviklingen i ferdigheten går fra å bruke den i konkrete situasjoner til mer sammensatte og abstrakte situasjoner som er knyttet til ulike fagområder. Videre utvikles ferdigheten fra å kunne gjenkjenne konkrete situasjoner som kan løses ved regning, til å kunne analysere et vidt spekter av problemstillinger. Utviklingen går fra å kunne ta i bruk nye begreper og lære nye teknikker og strategier til å kunne velge hensiktsmessige metoder på en målrettet og effektiv måte.
Å kunne regne som grunnleggende ferdighet - nivåbeskrivelser
Last ned nivåbeskrivelsene som liggende matriser
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Gjenkjenner konkrete situasjoner som kan løses ved regning, og formulerer spørsmål til dem. |
Nivå 2 | Gjenkjenner mønstre og formulerer problemer som kan løses i ett trinn. Analyserer innholdet i tekster og situasjoner der regning inngår. |
Nivå 3 | Analyserer tekster og situasjoner som forutsetter matematisk problemløsing i flere trinn. Forenkler situasjonen eller problemet slik at det blir håndterbart. |
Nivå 4 | Analyserer mer sammensatte matematiske problemstillinger i dagligdagse og faglige sammenhenger. Identifiserer størrelser som varierer. |
Nivå 5 | Analyserer et vidt spekter av matematiske problemstillinger som kan beskrives med en modell. Omformer og formulerer modellen for videre arbeid. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Bruker enkle strategier for opptelling og klassifisering av mengder og geometriske former. Utfører enkle beregninger på ulike måter. |
Nivå 2 | Velger hensiktsmessig regneart og bruker ulike metoder for å finne svaret. Bruker blant annet geometriske former, måleenheter, tabeller og grafiske framstillinger i prosessen. |
Nivå 3 | Sammenlikner størrelser og uttrykker sammenhengen mellom dem. Velger hensiktsmessige måleenheter og gjennomfører egne undersøkelser. |
Nivå 4 | Vurderer sjanse og utfører enkle statistiske beregninger. Bruker symboler for å uttrykke størrelser som er ukjente eller varierer. Kobler sammensatte problemstillinger til kjente løsningsmetoder. |
Nivå 5 | Bruker et variert utvalg problemløsingsstrategier og kan begrunne metodevalg. Uttrykker sammenhenger med ord og bokstavuttrykk. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Bruker ulike virkemidler for å utrykke enkle beregninger. |
Nivå 2 | Beskriver resultatene ved blant annet å bruke geometriske former, måleenheter, tabeller og grafiske framstillinger. |
Nivå 3 | Presenterer resultater fra regneprosesser på en egnet måte ut fra problemstillingen. |
Nivå 4 | Setter sammen ulike måter å presentere resultater fra regneprosesser på. |
Nivå 5 | Presenterer resultater fra regneprosesser i tekster i ulike fag og i egen hverdag. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Avgjør om et resultat er svar på spørsmålet som ble stilt. |
Nivå 2 | Vurderer om resultatet er rimelig og tar beslutninger ut fra foreliggende fakta. |
Nivå 3 | Vurderer prosessen og vurderer om andre fremgangsmåter er mer effektive og enklere å kommunisere. |
Nivå 4 | Vurderer betydningen resultatet har for den situasjonen det skal brukes i. Drøfter feilkilder og gjør eventuelle justeringer. |
Nivå 5 | Sammenlikner ulike modeller og vurderer dem i lys av forholdet de beskriver. |