Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
2.5 Å kunne skrive som grunnleggende ferdighet
Hva er å kunne skrive?
Å kunne skrive vil si å kunne ytre seg forståelig og på en hensiktsmessig måte om ulike emner og å kommunisere med andre. Skriving er også et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. For å kunne skrive forståelig og hensiktsmessig må ulike delferdigheter utvikles og samordnes. Dette innebærer å være i stand til å planlegge, utforme og bearbeide tekster som er tilpasset innholdet og formålet med skrivingen.
Utviklingen av skriveferdigheter gjør det mulig å gå inn i ulike skriveroller i kunnskapssamfunnet. Å utvikle skriveferdigheter er en forutsetning for livslang læring og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte.
Ferdighetsområder i å kunne skrive
Planlegge og bearbeide innebærer å kunne ta i bruk ulike strategier og kilder som forberedelse til skriving, og å være i stand til å revidere tekster på bakgrunn av egen vurdering og andres tilbakemeldinger.
Å utforme innebærer å kunne beherske og ta i bruk rettskriving, grammatikk, setningsoppbygging og tekstbinding på papir og skjerm sammen med andre uttrykksmidler som bilder, figurer og symboler på en hensiktsmessig måte.
Kommunisere innebærer å kunne uttrykke meninger, drøfte problemstillinger, dele kunnskap og erfaringer gjennom å tilpasse egne tekster til mottaker, innhold og formål.
Reflektere og vurdere innebærer å bruke skriving som redskap for å kunne følge med på og å utvikle bevissthet om egen læring.
Hvordan utvikles ferdigheten?
Den første skriveopplæringen innebærer å utvikle rettskriving, legge grunnlaget for en funksjonell håndskrift og tastaturbruk, samt å kunne planlegge og skrive enkle, oversiktlige tekster for ulike formål. Den videre utviklingen av funksjonell skriving henger tett sammen med den faglige utviklingen. Skriving er et redskap for læring i alle fag, og gjennom å utvikle skriveferdigheten blir faglige ferdigheter utviklet. Parallelt med den faglige progresjonen blir stadig mer avanserte og fagspesifikke skriveferdigheter utviklet, slik at form og innhold i teksten blir tilpasset formålet med skrivingen.
Å kunne skrive som grunnleggende ferdighet - nivåbeskrivelser
Last ned nivåbeskrivelsene som liggende matriser
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Lager notater og bruker enkle kilder som grunnlag for skriving. Gjør enkle endringer i tekster etter tilbakemeldinger. |
Nivå 2 | Bruker notater og kilder som grunnlag for skriving og oppgir kildene. Omarbeider tekster etter tilbakemeldinger. |
Nivå 3 | Bruker ulike notater og varierte kilder som grunnlag for skriving. Vurderer og reviderer tekster og beskriver kvaliteter ved dem. |
Nivå 4 | Velger varierte strategier som grunnlag for skriving, og integrerer, refererer og siterer relevante kilder. Reviderer tekster og vurderer kvaliteter ved dem. |
Nivå 5 | Velger relevante skrivestrategier og bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. Foretar kritisk revisjon av egne tekster. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Behersker lydrett skriving for hånd og på tastatur. Kombinerer ulike uttrykksmidler som tegninger, bilder, symboler og verbalspråk. |
Nivå 2 | Bygger opp leselige og oversiktlige tekster med rettskriving av ord for hånd og på tastatur og kombinerer ulike uttrykksmidler. |
Nivå 3 | Bygger opp tekster etter skrivemåter og uttrykksmidler i faget både for hånd og på tastatur. |
Nivå 4 | Bygger opp komplekse fagtekster med terminologi og uttrykksmidler tilpasset fag og formål. |
Nivå 5 | Bruker og utnytter spesialisert fagterminologi og ulike uttrykksmidler tilpasset fag og formål. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Uttrykker egne meninger og forteller, beskriver og systematiserer i enkle tekster. |
Nivå 2 | Uttrykker egne meninger, tar ulike perspektiver og formulerer spørsmål. Forteller, beskriver og systematiserer i ulike typer fagtekster. |
Nivå 3 | Argumenterer ved å begrunne synspunkter. Bruker fortelling i faglig kommunikasjon, dokumenterer kunnskap og arbeidsprosesser og utformer hypoteser. |
Nivå 4 | Tar stilling til og argumenterer for og imot ulike synspunkter. Utforsker faglige emner. Bruker varierte fortellingsstrukturer i faglig kommunikasjon. |
Nivå 5 | Bygger opp en helhetlig argumentasjon, utforsker kritisk og problematiserer faglige emner. |
Nivåer | Beskrivelse |
---|---|
Nivå 1 | Uttrykker personlige erfaringer i enkle tekster. |
Nivå 2 | Reflekterer over personlige og faglige erfaringer i ulike typer tekster. |
Nivå 3 | Reflekterer over egen læring i arbeidet med faglige tekster. |
Nivå 4 | Reflekterer og vurderer egen læring i arbeidet med faglige tekster. |
Nivå 5 | Reflekterer kritisk over og vurderer egen læring i arbeidet med faglige tekster. |