Filmer om aktivitetsplikten

For å sikre elevens rett til et trygt og godt skolemiljø har skolen en aktivitetsplikt, som skal sikre at de handler raskt og riktig når en elev ikke har det bra på skolen.

Alle som arbeider på skolen har plikt til å følge med, gripe inn og melde fra hvis de får mistanke om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har en plikt til å undersøke saken og sette inn egnede tiltak.

Aktivitetsplikten er delt inn i fem delplikter.

  • følge med på at elevene har et trygt og godt skolemiljø
  • gripe inn mot krenkelser (som mobbing, vold, diskriminering og trakassering) og stoppe det med en gang, hvis det er mulig
  • varsle rektor ved mistanke eller kjennskap om at en elev ikke har det trygt og godt
  • undersøke hvordan eleven har det og hva som har skjedd
  • rette opp situasjonen med egnede tiltak og lage en skriftlig plan for tiltakene

Rektor har ansvar for å rette opp situasjonen med egnede tiltak og lage en skriftlig plan for tiltakene. Skolen skal følge opp, evaluere og eventuelt justere og sette inn nye tiltak helt til eleven opplever at det er trygt og godt på skolen.

Les mer om aktivitetsplikten i Rundskriv om skolemiljø

I filmene nedenfor går jurist Sissel Skåden i Utdanningsdirektoratet nærmere inn på hva som ligger i de ulike delpliktene. Filmene er hentet fra kompetansepakken om trygt og godt skolemiljø.

Følge med

Følge med-plikten er nødvendig for at alle som arbeider på skolen skal kunne fange opp, få mistanke om og kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Plikten til å følge med gjelder kontinuerlig. Skolen har et skjerpet ansvar overfor elever med en særskilt sårbarhet. Skolene må kjenne til at enkelte grupper er overrepresentert blant de som ikke har det trygt og godt. Det er derfor viktig at skolene følger ekstra med på hvordan disse elevene har på det skolen.

Gripe inn

Alle som arbeider på skolen skal gripe inn mot krenkelser som for eksempel mobbing, vold, diskriminering og trakassering når det er mulig. Plikten handler om å stoppe negativ oppførsel som den som jobber på skolen selv er vitne til, og som fortsatt pågår. Det kan for eksempel være å stanse en slåsskamp, hindre utestenging eller verbale krenkelser. Ansatte på skolen kan gripe inn fysisk mot elever for å avverge at eleven krenker andre elever fysisk. Fysiske inngrep mot elever kan ikke gå lenger enn nødvendig, og må stå i et rimelig forhold til handlingene den ansatte griper inn mot.

Melde fra til rektor

Alle som arbeider på skolen skal melde fra til rektor hvis de får mistanke om, eller kjennskap til, at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Rektor skal melde fra til skoleeieren i alvorlige tilfeller. Det er lav terskel for hva som skaper «mistanke om» eller hva som er «kjennskap til» at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Det kan for eksempel basere seg på

  • observasjoner av elevene
  • tilbakemeldinger i undersøkelser
  • beskjeder fra foreldre eller medelever
  • aktivitet i sosiale medier
  • at en elev sier fra om at han eller hun ikke trives på skolen

Undersøke

Ved mistanke om, eller kjennskap til, at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarest undersøke saken. Gode undersøkelser og analyser er en forutsetning for å vurdere hva som er egnede tiltak.

Undersøkelsene skal belyse

  • elevenes egen opplevelse av skolemiljøet
  • fakta om situasjonen
  • faktorer i skole- og klassemiljøet som kan bidra til at eleven ikke har det trygt og godt
  • andre årsaker til elevens opplevelse, slik som familiesituasjon, nære relasjoner og fritidsinteresser

Sette inn tiltak

Skolen har plikt til å

  • sette inn egnede tiltak for alle elever som opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, uansett årsak
  • følge opp tiltakene
  • evaluere virkningen av tiltakene
  • legge til eller endre tiltak hvis det er nødvendig

Når skolen setter inn tiltak for å rette opp situasjonen, må de lage en skriftlig plan for tiltakene. I planen skal det stå

  • hvilket problem tiltakene skal løse
  • hvilke tiltak som er planlagt
  • når tiltakene skal gjennomføres
  • hvem som skal gjennomføre dem
  • når tiltakene skal evalueres