Eksempel:
En forelder har fortalt at de har kommet i en vanskelig situasjon, og at barnet deres vil trenge noe ekstra omsorg fremover.
Hvordan vil dere samarbeide med hjemmet for å følge opp dette? Drøft to og to, og del forslaget deres i plenum.
Hvordan kan vi legge til rette for at barna kan lære om ulike kulturer, deriblant samisk kultur?
Bruk to minutter på å tenke individuelt. Gå deretter sammen i par og del tankene deres.
Eksempel:
En gutt liker å gå i kjole. Det er ulike syn på dette både innad i personalgruppa og blant foreldrene.
Sett dere inn i ulike perspektiver og presenter dem for hverandre.
Eksempel:
«Ikke sant at Jesus lever?» sier et barn. En annen sier: «Nehei, det gjør han ikke, det sier mormor.»
Hvordan ville dere svart disse barna, og hvorfor ville dere svart slik? Gå i grupper og diskuter (eller spill ut) scenarioet.
Ifølge rammeplanen skal barnehagen bidra til at barna kan forstå at handlinger i dag har konsekvenser for fremtiden.
Hva gjør vi i vår barnehage som er bærekraftig? Skriv ned minst tre ting hver og lag en felles plakat.
Hva er typiske tegn på humor og glede i barnegruppen vår?
Gå på «humorjakt» og let etter hvert barns opplevelse av glede og humor! Del funnene dine i neste møte.
Del erfaringer fra situasjoner hvor ett barns behov har stått i konflikt med andres behov. Hvordan kan vi hjelpe barna med å mestre denne balansen?
Pek ut tre ting i barnehagen som bidrar til et stimulerende miljø som støtter opp om barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre.
Diskuter: Kan vi forbedre oss på noen måte?
Del dere inn i grupper og kom med forslag til ulike måter der barna kan få brukt hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser.
Gå på jakt etter gode øyeblikk og situasjoner der kollegaer ser barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegger for barns medvirkning.
Noter gjerne stikkord eller skriv en praksisfortelling og del i neste møte.
Hvilke erfaringer, kunnskaper og ferdigheter gir et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på SFO og skolen?
Lag en «post-it-plakat» av lapper med tanker om dette! Alle skriver noen lapper hver.
Fortell om en gang du hadde ansvaret for å legge til rette for en trygg og god start for et barn.
Hva fungerte bra? Del med en kollega.
Lag en ordsky eller et tankekart av det vi gjør som barna opplever som morsomt.
Del dere opp i grupper. Skriv ned forslag til aktiviteter hvor barna kan utforske, leke, lære og skape noe selv gjennom digitale uttrykksformer.
Gå gjennom forslagene i fellesskap og stem frem de beste. Hvordan kan vi få til disse aktivitetene i tiden fremover?
Gå rundt på avdelingen eller i barnehagen, og velg dere et rom. Hvordan er det tilrettelagt for at barna skal ha tilgang til utstyr og materialer? Støtter rommet opp om barnas lekende og estetiske uttrykksformer?
Bruk noen minutter på å lage (eller planlegge) en hinderløype med ting fra avdelingen. Løypa skal være avansert nok til at barna kan utfordres fysisk, men samtidig enkel nok til at de kan oppleve mestring.
Skriv ned tre ideer til hvordan du kan bidra til at barna tilegner seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile.
Drøft to og to.
Skriv ned forslag til nye aktiviteter vi kan gjøre ute i naturen for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og oppleve naturen som en arena for lek og læring.
Hvordan tar vi utgangspunkt i barnas erfaringer og interesser her?
Finn frem et stort ark. Skriv «eventyr og fortellinger» i midten.
Hvor mange kjenner vi til? Skriv ned.
Hvordan møter barna disse hos oss?