Vurderingskriterier for langtidsoppgaven i biologi 2
Lav kompetanse i faget, karakter 2:
| God kompetanse i faget, karakter 4:
| Fremragende kompetanse i faget, karakter 6:
|
Planlegging | ||
formulerer en problemstilling, knytter den til kompetansemål og begrunner i noen grad bakgrunn og mål med problemstillingen | formulerer en problemstilling, knytter den til kompetansemål og begrunner bakgrunn og mål med problemstillingen | formulerer en problemstilling, knytter den til kompetansemål og begrunner svært[HP1] godt bakgrunn og mål med problemstillingen |
der hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som i noen grad er knyttet til problemstillingen, men i liten grad trekker inn relevant teori | der hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som er knyttet til problemstillingen og noen grad trekker inn relevant teori | der hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som er tydelig knyttet til problemstillingen og trekker inn relevant teori |
Undersøkelse | ||
beskriver valg av metode, men begrunner disse i liten grad | beskriver og i noen grad begrunner valg av metode(r) | beskriver, begrunner og vurderer valg av metode(r) |
viser i noen grad hvordan datainnsamling/forsøk har vært utført, men vurderer i liten grad dette | viser hvordan datainnsamling/forsøk har vært utført og i noen grad vurderer om noe kunne vært gjort annerledes | der hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som er tydelig knyttet til problemstillingen og trekker inn relevant teori |
Konsolidering | ||
gjør enkle analyser fra datainnsamlingen | gjør analyser fra datainnsamlingen og vurderer analysemetodene | gjør grundige analyser fra datainnsamlingen og vurderer analysemetodene |
identifiserer og beskriver resultater og funn på en enkel måte | identifiserer og beskriver resultater og funn på en stort sett oversiktlig måte | identifiserer og beskriver resultater og funn på en oversiktlig måte |
vurderer resultatene på et grunnleggende nivå og peker på noen usikkerhetsmomenter | vurderer resultatene kritisk, vurderer mulige usikkerhetsmomenter og i noen grad drøfter disse | vurderer resultatene kritisk og vurderer og drøfter grundig relevante usikkerhetsmomenter |
bruker resultater og funn til å lage en enkel konklusjon, og kobler denne til problemstillingen | gir en konklusjon som svarer på problemstillingen, basert på resultater og funn | gir en konklusjon som tydelig svarer på problemstillingen, og som forankrer denne i resultater, funn og relevant teori |
Struktur, form og formidling av langtidsoppgaven (produktet) | ||
har levert et produkt som i noen grad presenterer og besvarer problemstillingen og i hovedsak følger IMRoD-strukturen | har levert et produkt som presenterer og besvarer problemstillingen på en god måte og følger IMRoD-strukturen | har levert et produkt som på en svært god måte presenterer og besvarer problemstillingen har en logisk oppbygning og følger IMRoD-strukturen |
presenterer metode og resultater på en enkel måte, f.eks. ved bruk av enkle tabeller og figurer | presenterer metode og resultater på en stort sett hensiktsmessig og forståelig måte, f.eks. ved tabeller og figurer | presenterer metode og resultater på en hensiktmessig og presis måte, f.eks. ved bruk av mer avanserte tabeller og figurer |
formidler problemstilling, resultater, og funn, drøfter i noen grad disse og bruker et hverdagslig og lite faglig språk | formidler problemstilling, resultater, drøfting og funn med stort sett med faglig språk | formidler problemstilling, resultater, drøfting og funn med et presist og faglig språk |
henviser i liten grad til kilder og beskriver enkelt bruk av hjelpemidler | henviser stort sett til kilder på riktig måte og beskriver bruk av hjelpemidler | henviser til kilder på riktig måte og beskriver og begrunner bruk av hjelpemidler |