Vurderingskriterier for langtidsoppgaven i biologi 2

 

Lav kompetanse i faget, karakter 2:

 

God kompetanse i faget, karakter 4:

 

Fremragende kompetanse i faget, karakter 6:  

 

Planlegging

formulerer en problemstilling, knytter den til kompetansemål og begrunner i noen grad bakgrunn og mål med problemstillingenformulerer en problemstilling, knytter den til kompetansemål   og begrunner bakgrunn og mål med problemstillingenformulerer en problemstilling, knytter den til kompetansemål og begrunner svært[HP1]  godt bakgrunn og mål med problemstillingen  

der hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som i noen grad er knyttet til problemstillingen, men i liten grad trekker inn relevant teorider hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som er knyttet til problemstillingen og noen grad trekker inn relevant teori der hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som er tydelig knyttet til problemstillingen og trekker inn relevant teori

Undersøkelse

beskriver valg av metode, men begrunner disse i liten gradbeskriver og i noen grad begrunner valg av metode(r)beskriver, begrunner og vurderer valg av metode(r)
viser i noen grad hvordan datainnsamling/forsøk har vært utført, men vurderer i liten grad detteviser hvordan datainnsamling/forsøk har vært utført og i noen grad vurderer om noe kunne vært gjort annerledesder hvor det er aktuelt: formulerer en hypotese som er tydelig knyttet til problemstillingen og trekker inn relevant teori

Konsolidering

gjør enkle analyser fra datainnsamlingengjør analyser fra datainnsamlingen og vurderer analysemetodenegjør grundige analyser fra datainnsamlingen og vurderer analysemetodene
identifiserer og beskriver resultater og funn på en enkel måte identifiserer og beskriver resultater og funn på en stort sett oversiktlig måteidentifiserer og beskriver resultater og funn på en oversiktlig måte 
vurderer resultatene på et grunnleggende nivå og peker på noen usikkerhetsmomenter vurderer resultatene kritisk, vurderer mulige usikkerhetsmomenter og i noen grad drøfter dissevurderer resultatene kritisk og vurderer og drøfter grundig relevante usikkerhetsmomenter  

bruker resultater og funn til å lage en enkel konklusjon, og kobler denne til problemstillingengir en konklusjon som svarer på problemstillingen, basert på resultater og funngir en konklusjon som tydelig svarer på problemstillingen, og som forankrer denne i resultater, funn og relevant teori

Struktur, form og formidling av langtidsoppgaven (produktet)

har levert et produkt som i noen grad presenterer og besvarer problemstillingen og i hovedsak følger IMRoD-strukturenhar levert et produkt som presenterer og besvarer problemstillingen på en god måte og følger IMRoD-strukturen har levert et produkt som på en svært god måte presenterer og besvarer problemstillingen har en logisk oppbygning og følger IMRoD-strukturen
presenterer metode og resultater på en enkel måte, f.eks. ved bruk av enkle tabeller og figurerpresenterer metode og resultater på en stort sett hensiktsmessig og forståelig måte, f.eks. ved tabeller og figurerpresenterer metode og resultater på en hensiktmessig og presis måte, f.eks. ved bruk av mer avanserte tabeller og figurer
formidler problemstilling, resultater, og funn, drøfter i noen grad disse og bruker et hverdagslig og lite faglig språkformidler problemstilling, resultater, drøfting og funn med stort sett med faglig språkformidler problemstilling, resultater, drøfting og funn med et presist og faglig språk 
henviser i liten grad til kilder og beskriver enkelt bruk av hjelpemidlerhenviser stort sett til kilder på riktig måte og beskriver bruk av hjelpemidler henviser til kilder på riktig måte og beskriver og begrunner bruk av hjelpemidler