Vurderingskriteriene til langtidsoppgaven i politikk og menneskerettigheter

  Karakter 2Karakter 4Karakter 6Innenfor denne oppgaven vil dette kunne være…
Faglig kunnskapsnivåBegrepsbrukAnvender noen sentrale fagbegreper som er relevante for oppgavens problemstillingAnvender sentrale fagbegreper som er relevante for oppgavens problemstilling på en hensiktsmessig måteAnvender sentrale begreper som er relevante for oppgavens problemstilling på en gjennomgående og hensiktsmessig måte

Demokrati

…og så videre.

 KunnskapsnivåInnehar grunnleggende kunnskap om deler av fagets tematikk som er relevante Innehar jevnt over god kunnskap om deler av fagets tematikk som er relevanteInnehar særdeles god kunnskap om deler av fagets tematikk som er relevanteTil utfylling
Drøfting, vurdering og analyseBruke empiri for å underbygge argumentasjonBegrunner av og til argumentene sine med til dels enkle eksempler som er relevante for oppgavens problemstillingBegrunner argumentene sine med forklarende eksempler som er relevante for oppgavens problemstillingBegrunner gjennomgående argumentene sine med utdypende og forklarende eksempler som er relevante for oppgavens problemstilling

Eksempel fra stat 1

Eksempel fra statistikk 1

…og så videre

 Abstraksjon (bruke modeller og teorier)Anvender av og til statsvitenskapelige modeller og teorier for å analysere utvalgt fagstoff Anvender statsvitenskapelige modeller og teorier for å analysere utvalgt fagstoff Anvender gjennomgående statsvitenskapelige modeller og teorier på en hensiktsmessig måte for å analysere utvalgt fagstoff

Demokratiteori

Medborgerskaps-forståelser

…og så videre

 Sammenligne og vurdereSammenligner og vurderer i noen grad ulike eksempler, teorier, modeller og forståelser  Sammenligner og vurderer ulike eksempler, teorier, modeller og forståelser  

Sammenligner og vurderer gjennomgående ulike eksempler, teorier, modeller og forståelser

 

Til utfylling
 Presentere og forstå ulike ideologiske perspektiverViser med enkeltvise eksempler hvordan ulike ideologiske ståsteder kan gjøre at tematikk i oppgaven kan forstås uliktViser med eksempler hvordan ulike ideologiske ståsteder kan gjøre at tematikk i oppgaven kan forstås uliktViser med velvalgte eksempler hvordan ulike ideologiske ståsteder kan gjøre at tematikk i oppgaven kan forstås uliktTil utfylling
 Identifisere sentrale årsakssammenhengerViser til enkelte sentrale årsaker og konsekvenser innenfor tema som eleven har valgt og ser disse delvis i sammenheng med hverandreViser til sentrale årsaker og konsekvenser innenfor tema som eleven har valgt og ser disse delvis i sammenheng med hverandreViser til sentrale årsaker og konsekvenser innenfor tema som eleven har valgt og ser disse gjennomgående i sammenheng med hverandreTil utfylling