Vurderingskriteriene til langtidsoppgaven i politikk og menneskerettigheter
Karakter 2 | Karakter 4 | Karakter 6 | Innenfor denne oppgaven vil dette kunne være… | ||
Faglig kunnskapsnivå | Begrepsbruk | Anvender noen sentrale fagbegreper som er relevante for oppgavens problemstilling | Anvender sentrale fagbegreper som er relevante for oppgavens problemstilling på en hensiktsmessig måte | Anvender sentrale begreper som er relevante for oppgavens problemstilling på en gjennomgående og hensiktsmessig måte | Demokrati …og så videre. |
Kunnskapsnivå | Innehar grunnleggende kunnskap om deler av fagets tematikk som er relevante | Innehar jevnt over god kunnskap om deler av fagets tematikk som er relevante | Innehar særdeles god kunnskap om deler av fagets tematikk som er relevante | Til utfylling | |
Drøfting, vurdering og analyse | Bruke empiri for å underbygge argumentasjon | Begrunner av og til argumentene sine med til dels enkle eksempler som er relevante for oppgavens problemstilling | Begrunner argumentene sine med forklarende eksempler som er relevante for oppgavens problemstilling | Begrunner gjennomgående argumentene sine med utdypende og forklarende eksempler som er relevante for oppgavens problemstilling | Eksempel fra stat 1 Eksempel fra statistikk 1 …og så videre |
Abstraksjon (bruke modeller og teorier) | Anvender av og til statsvitenskapelige modeller og teorier for å analysere utvalgt fagstoff | Anvender statsvitenskapelige modeller og teorier for å analysere utvalgt fagstoff | Anvender gjennomgående statsvitenskapelige modeller og teorier på en hensiktsmessig måte for å analysere utvalgt fagstoff | Demokratiteori Medborgerskaps-forståelser …og så videre | |
Sammenligne og vurdere | Sammenligner og vurderer i noen grad ulike eksempler, teorier, modeller og forståelser | Sammenligner og vurderer ulike eksempler, teorier, modeller og forståelser | Sammenligner og vurderer gjennomgående ulike eksempler, teorier, modeller og forståelser
| Til utfylling | |
Presentere og forstå ulike ideologiske perspektiver | Viser med enkeltvise eksempler hvordan ulike ideologiske ståsteder kan gjøre at tematikk i oppgaven kan forstås ulikt | Viser med eksempler hvordan ulike ideologiske ståsteder kan gjøre at tematikk i oppgaven kan forstås ulikt | Viser med velvalgte eksempler hvordan ulike ideologiske ståsteder kan gjøre at tematikk i oppgaven kan forstås ulikt | Til utfylling | |
Identifisere sentrale årsakssammenhenger | Viser til enkelte sentrale årsaker og konsekvenser innenfor tema som eleven har valgt og ser disse delvis i sammenheng med hverandre | Viser til sentrale årsaker og konsekvenser innenfor tema som eleven har valgt og ser disse delvis i sammenheng med hverandre | Viser til sentrale årsaker og konsekvenser innenfor tema som eleven har valgt og ser disse gjennomgående i sammenheng med hverandre | Til utfylling |