Utprøving av langtidsoppgaven
Våren 2025 prøver vi ut langtidsoppgaven for andre gang. På sikt kan en langtidsoppgave bli et alternativ eller supplement til dagens eksamensformer i videregående opplæring.
Et mulig alternativ til dagens eksamensformer
Utdanningsdirektoratet har startet et langsiktig arbeid med å utvikle og prøve ut modeller for en mulig ny eksamensform i utvalgte fag på videregående skole. Den nye eksamensformen er en langtidsoppgave, og ble prøvd ut for første gang våren 2024 i fagene biologi 2, politikk og menneskerettigheter og matematikk 1P-Y. Våren 2025 vil det i tillegg til disse tre fagene også bli utprøving i engelsk 2.
Langtidsoppgaven kan på sikt være et alternativ eller supplement til dagens eksamensformer. Utprøvingene skal gi oss viktig kunnskap om hvordan en langtidsoppgave kan fungere som en sluttvurdering i ulike fag. Arbeidet har bakgrunn i anbefalinger fra eksamensgruppa og fullføringsreformen.
Langtidsoppgaven kan gi eleven bedre mulighet til å vise kompetanse på flere og varierte måter. Erfaringer og kunnskap fra utprøvingene vil bli lagt til grunn om det på et senere tidspunkt skal oppskaleres til et forsøk.
Utprøving av modeller i de fire fagene
Evalueringen av første utprøving våren 2024, legger grunnlaget for videreutvikling av modellene i disse fagene. Modellene som skal prøves ut i 2025, vil derfor ikke være helt like som i første utprøving. Det kan likevel være nyttig å se på modellene fra første utprøving i forbindelse med skolens planlegging av utprøvingen etter jul. For biologi 2 vil det for eksempel være mulig å bruke materiale som blir samlet inn i løpet av høsten, i arbeidet med langtidsoppgaven. For engelsk 2 vil vi utvikle en ny modell. Det er faggrupper bestående av faglærere og forskere som vil jobbe fram modellene.
Evaluering av utprøvingene
NTNU evaluerer utprøvingene på oppdrag fra Udir. Første delrapport kommer i i løpet av høsten 2024, men foreløpige resultater viser at både elever og lærere samlet sett er positive til langtidsoppgaven:
- lærere rapporterer at de mener at langtidsoppgaven gjør det mulig for elevene å vise kompetansen som læreplanen i faget krever
- elevene rapporterer at de har opplevd høy grad av elevmedvirkning
- funnene viser at det i neste utprøving bør vektlegges at rammene for langtidsoppgaven er mer like for alle, og at skolene ønsker noe mer støtte til arbeidet
Påmelding til utprøvingen
Våren 2025 skal langtidsoppgaven prøves ut i følgende fire fag:
- biologi 2
- politikk og menneskerettigheter
- matematikk 1P-Y
- engelsk 2
Det er ikke et krav å ha deltatt i utprøvingen i 2024 for å delta i 2025.
Selve utprøvingen vil foregå mellom januar og april 2025.