Vg2 arbeidsmaskiner (AMK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter reparasjon og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver knyttet til reparasjon og vedlikehold av anleggs-, landbruks-, truck- og liftmaskiner og tilhørende utstyr
- utføre periodisk ettersyn og forebyggende vedlikehold av arbeidsmaskiner og utstyr
- demontere og montere maskinkomponenter ved å velge og bruke verktøy, utstyr, deler og arbeidsmetoder ut fra sikkerhetskrav og fabrikantens tekniske dokumentasjon
- bruke digitalt verktøy til feilsøking, kalibrering og oppdatering av en arbeidsmaskin
- velge og utføre ulike reparasjonssveisings- og sammenføyningsmetoder ut fra prosedyrer og standarder
- demontere og montere motorkomponenter og forklare oppbygningen og virkemåten til ulike motortyper
- beskrive oppbygningen og virkemåten til etterbehandlingssystemer for avgasser fra forbrenningsmotorer
- utføre service på komfort- og klimaanlegg i henhold til prosedyre og sikkerhetshensyn
- beskrive oppbygningen og virkemåten til systemer og komponenter i drivverk, styring og bremser
- bruke skjemaer for elektrisitet og hydraulikk for å måle grunnleggende elektriske og hydrauliske størrelser og vurdere måleresultatet opp mot teknisk litteratur
- forklare oppbygningen og virkemåten til hydraulikk og trykkluftsystemer og utføre trykkmålinger og justeringer
- identifisere og gjøre rede for egenskaper ved og bruksområder for oljer og væsker som brukes i arbeidsmaskiner og utstyr ut fra teknisk dokumentasjon
- vurdere og reflektere over sikkerhetstiltak ved reparasjoner på elektrisk drevne, gass- og hydrogendrevne arbeidsmaskiner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i reparasjon og vedlikehold når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i reparasjon og vedlikehold. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget reparasjon og vedlikehold ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget reparasjon og vedlikehold basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.