Vg2 arbeidsmaskiner (AMK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter planlegging og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge arbeid og prosesser i tråd med gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- utføre varme arbeider etter gjeldende regler og krav og reflektere over nødvendige sikkerhetstiltak
- vurdere risiko ved, og følge rutiner for stropping, anhuking og signalføring
- utføre arbeidsoppgaver i tråd med bestemmelsene for arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser
- bruke sikkerhetsdatablader og velge og behandle kjemiske produkter i henhold til gjeldende regelverk
- registrere avvik på arbeidsmaskiner, utarbeide avviksrapporter og følge gjeldende regelverk for bruk av arbeidsutstyr
- reflektere over risiko og utarbeide risikovurderinger knyttet til ulike arbeidsoppgaver
- bruke verneutstyr og reflektere over sammenhengen mellom ergonomi og helse
- vurdere og dokumentere kvalitet på eget arbeid i henhold til beskrivelser, regelverk og standarder
- beregne kostnader ved reparasjon og vedlikehold og vurdere dette opp mot lønnsomhet og valg av metoder
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- reflektere over hvordan håndtering av utslipp og avfall, bruk av tilgjengelig teknologi og valg av produkter og metode kan påvirke bærekraftig utvikling på lokalt og globalt nivå
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i planlegging og kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i planlegging og kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i planlegging og kommunikasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i planlegging og kommunikasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.