Vg3 anleggsmaskinmekanikerfaget (AMM03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter feilsøking, reparasjon og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til reparasjon og vedlikehold av anleggsmaskiner og utstyr og vurdere og dokumentere resultatet
- feilsøke, registrere funksjonsavvik og diagnostisere systemer og komponenter, og vurdere reparasjonsbehov
- vurdere reparasjonsoppdrag ut fra kostnader og lønnsomhet og drøfte alternative løsninger med kunder og kolleger
- vurdere skader knyttet til feil bruk av arbeidsutstyr og veilede brukere om riktig bruk arbeidsutstyr
- bruke analoge og digitale måleinstrumenter og vurdere måleresultater
- kontrollere, vedlikeholde og reparere motorer etter produsentens anvisninger
- vurdere skader og behov for vedlikehold på dekk og hjulutrustning
- reparere etterbehandlingssystemer for avgasser fra forbrenningsmotorer
- vedlikeholde og reparere transmisjoner og drivverk
- vedlikeholde og reparere ramme-, grave- og lasteutstyr
- vedlikeholde og reparere bremser, styring, belter og understell
- vedlikeholde og reparere hydrauliske og pneumatiske systemer
- kontrollere og vedlikeholde elektriske og elektroniske systemer
- vedlikeholde og reparere kontroll- og varslingssystemer
- vurdere sikkerhetstiltak ved vedlikehold og reparasjon av maskiner med alternative energikilder
- vedlikeholde og reparere komfort- og klimaanlegg
- utføre reparasjoner ved hjelp av ulike sveise- og sammenføyningsmetoder, inkludert lodding og liming
- feilsøke og reparere digitale styringssystemer på maskiner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget feilsøking, reparasjon og vedlikehold når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget feilsøking, reparasjon og vedlikehold. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget feilsøking, reparasjon og vedlikehold ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget feilsøking, reparasjon og vedlikehold basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.