Vg3 anleggsmaskinmekanikerfaget (AMM03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dokumentasjon og kontroll
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver i henhold til kvalitetsprosedyrer, sikkerhetskrav og godkjenningskrav
- veilede kunder om nødvendig vedlikehold på anleggsmaskiner, utstyr og redskaper
- vurdere og velge smøremidler og væsker i samsvar med produsentenes spesifikasjoner
- følge og bruke internkontrollsystemer for rapportering og dokumentasjon
- gjøre rede for å følge forskrifter og regler for sakkyndig kontroll på masseforflytningsmaskiner
- reflektere over betydningen av gjenbruk og avfallshåndtering, og følge regler for håndtering og sortering avfall
- gjøre rede for partssamarbeidet i arbeidslivet og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hva som kreves og forventes av et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget dokumentasjon og kontroll når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i dokumentasjon og kontroll. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget dokumentasjon og kontroll ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget dokumentasjon og kontroll basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.