vg2 anleggsgartner (ANG02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge å bygge utendørsanlegg etter tegninger og beskrivelser ved bruk av ulike prosjektverktøy, lage målsatte skisser og snitt og dokumentere kvaliteten på arbeidet
- velge håndverktøy, redskaper og maskiner, vurdere hvordan de påvirker kvaliteten på sluttproduktet og arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet
- velge materialtyper og vegetasjon til ulike formål og gjøre rede for hvilke konsekvenser valget har for kvalitet, funksjonalitet og miljø
- bruke botaniske navn, beskrive vegetasjon, gjøre rede for gjeldende regelverk om vernet og uønsket vegetasjon og beskjære og vedlikeholde trær og busker
- bruke fagterminologi for å kommunisere med andre og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, bruke verneutstyr og reflektere over hvilke konsekvenser ulike belastninger i forbindelse med yrkesutøvelsen
- planlegge prosjekter og beregne materialkostnader og tidsforbruk
- kontrollere landmålingsverktøy og sette ut punkter, linjer, fall og vinkler i utendørsanlegg
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker en av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.