vg2 anleggsgartner (ANG02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter anleggsgartnerarbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for ulike landskapstyper og historiske grøntanlegg og reflektere over hvordan disse har utviklet seg
- identifisere jord og vekstmedier og vurdere ulike tiltak som sikrer vekstforhold for trær og planter
- identifisere og velge ulike trær, busker, stauder, plener og annen vegetasjon, plante i utendørsanlegg og vurdere faktorer som påvirker vekstforhold
- etablere vegetasjon på terreng og konstruksjoner og gjøre rede for hvilke faktorer som sikrer vekst og kvalitet
- identifisere invaderende arter, giftige- og allergifremkallende arter og vurdere videre behandling for å hindre spredning
- identifisere skadedyr og nyttedyr i grøntanlegg, vurdere tiltak som begrenser skader og reflektere over faktorer som fremmer biologisk mangfold
- gjøre rede for metoder for lokal overvannsdisponering og drøfte valg av vegetasjon og konsekvenser for lokalmiljøet
- bygge fundamenter for faste, løse og permeable dekker, kanter, murer, trapper og installasjoner på mark og konstruksjon, vurdere risiko og iverksette tiltak for å redusere skader og belastninger
- bygge faste, løse og permeable dekker, kanter, murer, trapper og installasjoner og drøfte ulike løsninger som reduserer vedlikeholdsbehov
- velge, bruke og vedlikeholde håndverktøy, redskaper, og maskiner, og risikovurdere og iverksette tiltak som reduserer skade på omgivelsene og miljøet
- lage drifts- og vedlikeholdplaner tilpasset årstidene og arbeide etter disse
- vedlikeholde utendørsanlegg etter gjeldende regelverk, velge maskiner, verktøy og materialer og vurdere arbeidet ut fra miljøhensyn og hensynet til universell utforming
- reflektere over hvordan utformingen av utendørsanlegg kan virke helsefremmende og legge til rette for fysisk aktivitet for mennesker i ulike livssituasjoner
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere gjenbruk og gjøre rede for konsekvenser av feilhåndtering
- gjenbruke produkter og reflektere over faktorer som påvirker den sirkulære økonomien
- drifte anlegg for lek, idrett og friluftsliv og gjøre rede for hvordan anleggene fremmer folkehelse og bidrar til gode nærmiljøer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget anleggsgartnerarbeid når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker en av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget anleggsgartnerarbeid. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget anleggsgartnerarbeid ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget anleggsgartnerarbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.