vg2 anleggsgartner (ANG02‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter anleggsgartnerarbeid

  • gjøre rede for ulike landskapstyper og historiske grøntanlegg og reflektere over hvordan disse har utviklet seg
  • identifisere jord og vekstmedier og vurdere ulike tiltak som sikrer vekstforhold for trær og planter
  • identifisere og velge ulike trær, busker, stauder, plener og annen vegetasjon, plante i utendørsanlegg og vurdere faktorer som påvirker vekstforhold
  • etablere vegetasjon på terreng og konstruksjoner og gjøre rede for hvilke faktorer som sikrer vekst og kvalitet
  • identifisere invaderende arter, giftige- og allergifremkallende arter og vurdere videre behandling for å hindre spredning
  • identifisere skadedyr og nyttedyr i grøntanlegg, vurdere tiltak som begrenser skader og reflektere over faktorer som fremmer biologisk mangfold
  • gjøre rede for metoder for lokal overvannsdisponering og drøfte valg av vegetasjon og konsekvenser for lokalmiljøet
  • bygge fundamenter for faste, løse og permeable dekker, kanter, murer, trapper og installasjoner på mark og konstruksjon, vurdere risiko og iverksette tiltak for å redusere skader og belastninger
  • bygge faste, løse og permeable dekker, kanter, murer, trapper og installasjoner og drøfte ulike løsninger som reduserer vedlikeholdsbehov
  • velge, bruke og vedlikeholde håndverktøy, redskaper, og maskiner, og risikovurdere og iverksette tiltak som reduserer skade på omgivelsene og miljøet
  • lage drifts- og vedlikeholdplaner tilpasset årstidene og arbeide etter disse
  • vedlikeholde utendørsanlegg etter gjeldende regelverk, velge maskiner, verktøy og materialer og vurdere arbeidet ut fra miljøhensyn og hensynet til universell utforming
  • reflektere over hvordan utformingen av utendørsanlegg kan virke helsefremmende og legge til rette for fysisk aktivitet for mennesker i ulike livssituasjoner
  • kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere gjenbruk og gjøre rede for konsekvenser av feilhåndtering
  • gjenbruke produkter og reflektere over faktorer som påvirker den sirkulære økonomien
  • drifte anlegg for lek, idrett og friluftsliv og gjøre rede for hvordan anleggene fremmer folkehelse og bidrar til gode nærmiljøer

Underveisvurdering

Standpunktvurdering