vg2 anleggsteknikk (ANL02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter grunnarbeid
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- velje og bruke maskiner og utstyr for anleggsarbeid, masseflytting og vedlikehaldsarbeid
- bruke maskinstyring ved grunnarbeid
- berekne fall og vinklar for grunnarbeid og berekne massar
- planleggje og gjennomføre grunnarbeid i ulike lausmassar og bergartar og reflektere over korleis geologiske forhold påverkar arbeidet
- planleggje og gjennomføre grunnarbeid for vass- og avløpsanlegg
- planleggje og byggje vegar, banar og grunnarbeid etter teikningar og beskrivingar
- følgje gjeldande krav til handtering og bruk av eksplosiv for sprengingsarbeid under og over jord og vurdere konsekvensar av feilbruk
- drøfte ulike massetypar og bruksområda deira, komprimere massar og dokumentere kvaliteten av arbeidet
- handtere overvatn etter gjeldande regelverk og vurdere konsekvensar av regnvatn for avløpsnett
- planleggje ei bergsprengingssalve og setje i verk tiltak som hindrar person- og materiellskadar
- gjere greie for farar med attståande sprengstoff og planleggje tiltak for å unngå skade
- gjere greie for sikring av berg og drøfte metodar for bergsikring over og under jord
- gjere greie for korleis eit knuseverk er bygd opp, og produsere massar
- gjere greie for prinsippa ved bruk av boreriggar for brønn, bergsprenging og fundamentering
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipp og drøfte konsekvensar av støy, vibrasjons- og støveksponering
- bruke fagterminologi til å kommunisere med andre og drøfte ulike løysingar som bidreg til å minimere miljøavtrykket og sikre ei effektiv ressursutnytting
- drøfte kva krav og forventningar som blir stilte til eit likeverdig og inkluderande yrkesfellesskap, og beskrive kva plikter og rettar arbeidsgivaren og arbeidstakaren har i arbeidslivet
- reflektere over fordelar og ulemper ved ulike entrepriseformer
- planleggje prosjekt, berekne kostnader og drøfte faktorar som påverkar lønnsemda til bedrifta
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i programfaget grunnarbeid når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i programfaget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer fleire av eller alle programfaga. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i programfaget grunnarbeid. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og til å reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i programfaget grunnarbeid ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i programfaget grunnarbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.