Vg3 avionikerfag – opplæring i skole (AVI03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter luftfartøysystemer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive de aerodynamiske egenskapene til et luftfartøy og reflektere over ulike krefter som påvirker luftfartøyet
- gjøre rede for luftfartøyets avionikksystem og komponenter og reflektere over sammenhengen mellom disse i luftfartøyets drift og funksjonalitet
- beskrive ulike typer motorframdrift som benyttes på luftfartøy, og diskutere ulike former for energioverføring
- beskrive luftfartøyets egenskaper ut fra konstruksjon og systemer og reflektere over sammenhengen mellom konstruksjon og system
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid, uavhengig av kjønn og kultur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget luftfartøysystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget luftfartøysystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget luftfartøysystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget luftfartøysystemer basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.