Vg3 avionikerfag – opplæring i skole (AVI03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vedlikeholdsteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidet på systemene fagmessig og i overensstemmelse med kvalitetssikring, internkontroll og godkjent teknisk dokumentasjon og begrunne valgene som er gjort
- inspisere og teste avionikksystemer i henhold til godkjente prosedyrer og vurdere resultatene
- vedlikeholde luftfartøyets avionikksystemer ved hjelp av verktøy, testutstyr og måleinstrumenter og vurdere gjennomføringen av arbeidet
- montere, demontere, feilsøke og reparere luftfartøyets avionikksystemer og reflektere over kvaliteten på eget og andres arbeid
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av produkter og diskutere bærekraft og produkters miljøprestasjon
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget vedlikeholdsteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget vedlikeholdsteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget vedlikeholdsteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget vedlikeholdsteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.