Vg1 bygg- og anleggsteknikk (BAT01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter arbeidsmiljø og dokumentasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- vurdere risiko og utføre forebyggende tiltak
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende bestemmelser for helse, miljø og sikkerhet, og rapportere om uønskede hendelser
- utføre livreddende førstehjelp
- gjøre rede for varme arbeider som brannårsak, gjennomføre sikkerhetstiltak og hindre brann
- anvende sikkerhetsdatablad og følge anvisninger ved bruk av kjemikalier
- beskrive og bruke arbeidsteknikker og arbeidsstillinger som forebygger helseskader
- gjøre rede for betydningen av orden på bygge- og anleggsplasser og følge rutiner for dette
- vurdere risiko og følge rutiner for å stroppe, anhuke og gi signal ved lasting og lossing
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- vedlikeholde maskiner og verktøy
- kildesortere avfall etter gitte retningslinjer og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering av avfall.
- kommunisere og formidle budskap tilpasset ulike målgrupper
- forstå og bruke fagterminologi i samhandling med ulike målgrupper
- vurdere hvordan miljø- og klimaendringer påvirker bygg- og anleggsbransjen
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i arbeidsmiljø og dokumentasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i arbeidsmiljø og dokumentasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i arbeidsmiljø og dokumentasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i arbeidsmiljø og dokumentasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Elevene skal dokumentere gjennomført kurs i varme arbeider.