Vg1 bygg- og anleggsteknikk (BAT01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter praktisk yrkesutøvelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- forstå og arbeide etter tegninger og beskrivelser
- tegne skisser og konstruksjoner i målestokk
- velge og bruke maskiner og verktøy til ulike arbeidsoppdrag og følge anvisning for bruk og håndtering
- montere og bruke arbeidsplattformer opp til 5 meter og gjennomføre risikotiltak ved arbeid i høyden
- velge ut og bruke personlig verneutstyr og vurdere konsekvenser av feilbruk
- velge og bruke materialer med hensyn til bærekraft og ulike byggetradisjoner
- oppbevare, beregne og behandle materialer på en miljøvennlig, faglig og økonomisk måte
- bruke digitale ressurser til å beregne, måle opp og merke etter beskrivelse og tegning
- bruke enkel tredimensjonal modellering i arbeidsoppdrag
- utforske og presentere kjennetegn ved kulturarv og byggeskikk
- planlegge og bygge en konstruksjon
- beskrive hvilke krav og forventninger samfunnet stiller til en profesjonell yrkesutøver, og reflektere over egen praksis
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i praktisk yrkesutøvelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i praktisk yrkesutøvelse. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i praktisk yrkesutøvelse ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i praktisk yrkesutøvelse basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.