Vg2 båtbygger (BBF02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for hvordan båter bygges, og bruke denne kunnskapen i praktisk arbeid med å bygge deler av en ny båt
- velge og bruke aktuelle tre- og komposittmaterialer tilpasset ønsket produkt og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultat, bærekraft og samsvar med miljøkrav
- velge og bruke mekaniske og kjemiske forbindelsesmetoder til bygging og vedlikehold av båter
- utføre enkelt vedlikehold og små reparasjoner av båter
- slipe skjæreverktøy og vedlikeholde maskiner og utstyr ut fra gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for og bruke digitale verktøy i produksjonen
- velge og bruke egnet overflatebehandling i samsvar med materialenes egenart, bruksområder og miljøhensyn
- bearbeide tre- og komposittmaterialer ved å bruke forskjellige maskiner, verktøy og teknikker og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultat, bærekraft og samsvar med miljøkrav
- bruke hensiktsmessige arbeidsstillinger og gjøre rede for hvordan kroppen kan bidra til gode arbeidsrutiner i en produksjon
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.