Vg2 båtbygger (BBF02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansmål etter materialer og konstruksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lage og bruke skisser og enkle modeller av komponenter
- gjøre rede for og anvende linjetegning og lage oppslag i full størrelse
- gjøre rede for bruk av ulike materialer i tradisjonell og moderne båtbygging og bruke denne kunnskapen i praktisk arbeid med å bygge deler av en ny båt
- vurdere og velge arbeidsmetoder og materialbruk og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultat, bærekraft og samsvar med miljøkrav i produksjon av båter
- gjøre rede for prinsipper knyttet til kjemiske og mekaniske sammenføyinger i båtbyggerfaget og bruke denne kunnskapen i praktisk arbeid med å vedlikeholde og å bygge deler av en ny båt
- gjøre rede for håndtering og lagring av tre og komposittråvarer og gjennomføre enkle tekniske og klimatiske undersøkelser av aktuelle materialer og produkter
- gjøre rede for relevante egenskaper ved metaller som brukes i båter, forskjellige typer korrosjon og hvordan metaller kan beskyttes mot korrosjon
- gjøre rede for hvordan gjenbruk, avfallshåndtering og valg av materialer kan bidra til en bærekraftig produksjon
- beregne materialforbruk og arbeidstid til en enkel produksjon av deler til en båt
- gjøre rede for gjeldende lov- og regelverk knyttet til båtbyggerfagene
- gjøre rede for ulike båttyper, byggetradisjoner, bruk av båtene og tradisjonene de inngår i, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- gjøre rede for de grunnleggende hydrodynamiske prinsippene for båter
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget materialer og konstruksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget materialer og konstruksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget materialer og konstruksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget materialer og konstruksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.