Vg2 bilskade, lakk og karosseri (BLK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter karosseri- og lakkteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til bilskader, lakk og karosseri på kjøretøy og utstyr i henhold til kvalitetsprosedyrer og regelverk
- reparere små skader i frontruter
- vurdere og bruke kalde og varme sammenføyningsmetoder på kjøretøy
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy, utstyr, lakkeringskabin, lakkblanderom og forarbeidssoner
- demontere, montere og tilpasse ulike komponenter i og på karosserier
- justere hjulvinklene og reflektere over hvilken funksjon disse har, og kontrollere og utbedre skader i drivverk, bremser og understell
- vurdere og utbedre skadet overflate og anvende ulike retteteknikker
- følge regelverk og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeid på kjøretøy
- velge og bruke verneutstyr etter type arbeidsoperasjoner
- følge sikkerhetsrutiner ved arbeid på kjøretøy drevet av ulike energikilder og reflektere over betydningen av sikkerhetsrutiner for helse, miljø og sikkerhet
- gi eksempler på forskjellige karosserityper og forklare deres oppbygning
- anvende systemtestere og feilsøkingsverktøy for å finne eller utbedre feil på kjøretøy
- rengjøre og klargjøre overflater for videre bearbeiding
- blande og påføre kjemiske produkter tilpasset underlaget for å vedlikeholde kjøretøyets innvendige og utvendige overflater
- oppbevare, bruke og avhende kjemikalier og annet spesialavfall etter gjeldende regelverk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i karosseri- og lakkteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i karosseri- og lakkteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i karosseri- og lakkteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i karosseri- og lakkteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.