Vg2 bilskade, lakk og karosseri (BLK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dokumentasjon og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk arbeid med bilskader, lakk og karosseri på kjøretøy og utstyr i tråd med kvalitetssikringssystem og regelverk
- vurdere risikoen og foreslå tiltak som kan redusere risikoen ved arbeidsoppdrag
- vurdere skadeomfang og velge materialer og reparasjonsmetode og beregne kostnader ved reparasjon og lakkering
- reflektere over hva som kan endre materialers egenskaper ved kjemisk, termisk og mekanisk påvirkning
- gjøre rede for kravene for håndtering og behandling av avfall, og reflektere over hva avfallshåndtering, valg av materialer og metoder ved reparasjon og lakkering har å si for bærekraftig utvikling på lokalt og globalt nivå
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i dokumentasjon og kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i dokumentasjon og kvalitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i dokumentasjon og kvalitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i dokumentasjon og kvalitet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.