Dans i perspektiv (DAN03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dans i perspektiv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre, dokumentere og presentere koreografiske prosesser fra idé til ferdig resultat
- bruke ulike verktøy i koreografisk formgiving, og beskrive intensjon og virkemidler i koreografi
- utforske dynamikk og bevegelseskvaliteter gjennom improvisasjon
- undersøke og beskrive lokale, regionale og samiske dansetradisjoner
- reflektere over dansens former, status og funksjoner i ulike samfunn og kulturer
- utforske og reflektere over hvordan dans i fortiden har formet dansekunst i samtiden
- bruke ulike kilder og reflektere over hvorfor kildekritikk og kunnskap om opphavsrett i dans er viktig
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i dans i perspektiv 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker koreografiske verktøy i skapende arbeid med dans, alene og i samarbeid med andre. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de stiller spørsmål, undersøker og analyserer dansens former, roller og funksjoner i samfunnet i ulike perspektiver.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom oppgaver hvor elevene får eksperimentere og reflektere i praktisk skapende og teoretisk arbeid med dans. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i koreografi, danseanalyse og forståelse av dans i ulike kontekster, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utforske og uttrykke seg kreativt gjennom dans, utvikle analytiske ferdigheter og reflektere over dans som kunst- og kulturuttrykk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter dans i perspektiv 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i dans i perspektiv 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å utforske og beskrive koreografiske ideer og prosesser, analysere dans som kunst- og kulturuttrykk, og reflektere over dans i ulike kontekster.