Dans i perspektiv (DAN03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dans i perspektiv 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, skape og reflektere over ulike koreografiske prosjekter, og begrunne egne valg
- utforske, bruke og beskrive ulike metoder, tilnærminger og verktøy i koreografiske eller tverrkunstneriske prosesser
- gi og ta imot impulser i improvisert samhandling med andre
- skape og videreutvikle bevegelsesmateriale med utgangspunkt i improvisasjon
- analysere dans i ulike formater og kontekster
- utforske og gjøre rede for dansens funksjon i sammenheng med ytringsfrihet og demokrati
- presentere og drøfte dans i et historisk og kulturelt perspektiv ved å bruke ulike kilder
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i dans i perspektiv 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker koreografiske verktøy og virkemidler i utforsking og utvikling av egne ideer i koreografi. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker ulike metoder for å undersøke, forstå og drøfte dans som kunst- og kulturuttrykk i ulike kontekster, og når de ser sammenhenger mellom teori og praksis i dans.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får være kreative og reflektere over koreografiske prosesser og produkter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i koreografi, danseanalyse og forståelse av dans i ulike kontekster, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen, slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle og uttrykke sine egne kunstneriske ideer, og utvikle evne til selvstendig kritisk tenkning rundt dansens funksjoner i ulike kontekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter dans i perspektiv 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer utforsking av koreografiske metoder i skapende arbeid, forståelse, refleksjon og kritisk tenkning. Læreren skal sette karakter i dans i perspektiv 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle kunstneriske intensjoner og ideer gjennom dans, og gjennom å drøfte og analysere dans som kunst- og kulturuttrykk i ulike kontekster.