Vg2 gull- og sølvsmedhåndverk (DGH02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter gull- og sølvsmedhåndverk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske teknikker i arbeid med metaller ved å sage, file, lodde og smi, og reflektere over egen arbeidsprosess
- planlegge, gjennomføre og presentere utprøvinger av teknikker innenfor sølvsmed-, filigrans- og gullsmedarbeid
- vurdere gjenbruk av produkter og materialer og gjøre rede for ressursforvaltning og bærekraft i eget arbeid
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- lage, tilpasse, bruke og vedlikeholde maskiner, eget verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere, velge og bruke forskjellige materialer og formelementer for å skape varierte uttrykk
- vurdere, dokumentere og utføre trygg bruk og avfallshåndtering av kjemikaler og materialer
- gjøre rede for trygg bruk av sikkerhetsdatablader og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget gull- og sølvsmedhåndverk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget gull- og sølvsmedhåndverk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget gull- og sølvsmedhåndverk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget gull- og sølvsmedhåndverk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.