Vg2 gull- og sølvsmedhåndverk (DGH02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter design og produktutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske ulike materialers egenskaper og bruksområder og anvende kunnskap om dette i eget arbeid med design og produktutvikling
- beskrive og dokumentere produksjonsmetode fra idé til ferdig produkt, etter bestilling fra kunde og i eget arbeid
- utarbeide og bruke tegninger og annen visuell informasjon for å presentere eget design
- gjøre rede for dagens trender og tidligere epokers produkter og bruke kunnskap om dette i eget arbeid med sølvsmed-, filigrans- og gullsmedhåndverk
- bruke fagterminologi og presentere og markedsføre egne produkter og tjenester med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere
- bruke kildehenvisning og vurdere kildebruk med tanke på opphavsrettigheter i eget arbeid
- gjøre rede for gull- og sølvsmedhåndverkstradisjoner i ulike kulturer og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget design og produktutvikling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget design og produktutvikling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget design og produktutvikling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget design og produktutvikling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.