Teater og bevegelse (DRA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre og dokumentere egentrening som utvikler fleksibilitet, styrke og fysisk utholdenhet
- utforske mentale teknikker for psykisk utholdenhet og prestasjonsforberedelse
- prøve ut og reflektere over oppvarmings-, avspennings-, styrke- og konsentrasjonsøvelser, alene og sammen med andre
- utforske egne fysiske muligheter, utfordre kroppens potensial og utvikle personlig mot i arbeid med teatrale formspråk
- bruke impuls, aksjon, reaksjon og koordinasjon i skuespiller- og forestillingsarbeid
- drøfte og reflektere over sammenhenger mellom det å være utøvende kunstner og det å ha god fysisk og psykisk helse
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teater og bevegelse 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utvikler et mangfoldig bevegelsesvokabular gjennom arbeidet med styrke, utholdenhet og fleksibilitet, og ved å bruke kroppens potensial i teatrale formspråk. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de setter ord på og reflekterer over sin egen utvikling og samhandling med andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får erfare og trene seg i varierte bevegelsesaktiviteter og fysiske, teatrale uttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å prøve ut og reflektere over sammenhengen mellom fysisk aktivitet og skuespillerrollen, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle evnen til å skape, utøve og uttrykke seg som utøvende skuespiller, og til å øve opp fysisk og mental kapasitet for teaterarbeid.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teater og bevegelse 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teater og bevegelse basert på kompetansen eleven har vist ved å reflektere over sammenhenger mellom å det ha god helse og å være utøvende skuespiller, ved å utforske et mangfold av teatrale formspråk, og ved å utforske og trene kroppens potensial både i skapende og utøvende aktiviteter.