Teater og bevegelse (DRA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teater og bevegelse 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere egentrening med varierte bevegelsesaktiviteter for å styrke egne fysiske forutsetninger for kreativt arbeid, alene og i ensemblet
- prøve ut og tilpasse mentale teknikker for psykisk utholdenhet og som forberedelse til framføringssituasjoner, og reflektere over egen opplevelse av mestring
- skape og realisere teatrale formspråk og bevegelse i abstrakt, konkret og fortellende form
- gi bevegelse et uttrykk og mening i utøvende arbeid og vise bevisst scenisk tilstedeværelse
- prøve ut og utfordre eget fysiske potensial og personlige mot i teaterarbeid, og reflektere over eget arbeid i kollektive skapende prosesser
- utforske og drøfte sammenhenger mellom kropp, helse og skapende evner i det utøvende teaterarbeidet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teater og bevegelse 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utvikler og selvstendig bruker et mangfoldig bevegelsesvokabular gjennom arbeidet med styrke, utholdenhet og fleksibilitet, og når de videreutvikler kroppens potensial i scenisk formidling. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de setter ord på og reflekterer over sin egen utvikling og samhandling med andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får øve opp fysisk og mental kapasitet på varierte måter, og ved at de får trene seg i forberedelse til ulike framføringssituasjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å prøve ut og reflektere over sammenhengen mellom fysisk og mental trening og skuespillerrollen, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle evnen til å skape, utøve og uttrykke seg som utøvende skuespiller og å utvikle egen scenisk tilstedeværelse.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teater og bevegelse 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teater og bevegelse basert på kompetansen eleven har vist ved å vise forståelse av sammenhenger mellom å ha god helse og å være utøvende skuespiller, og ved å utforske og reflektere over kroppens potensial og muligheter for fysiske og selvstendige sceniske uttrykk.