Teater i perspektiv (DRA03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teater i perspektiv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- drøfte og reflektere over hvordan teateret og samfunnet utvikler seg og gjensidig påvirker hverandre, historisk og i samtiden
- beskrive teaterets utvikling og posisjon gjennom historien og drøfte hvordan tidligere tiders teater påvirker teaterkunsten i dag
- reflektere over menneskers iscenesettelse av seg selv i et historisk og nåtidig perspektiv
- bruke ulike dramaturgiske innganger og modeller i arbeid med drama og teater, og reflektere over dramaturgiens ulike muligheter og effekter
- skape, utvikle og reflektere over teateruttrykk og analysere form og innhold i ulike teatrale ytringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teater i perspektiv 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker dramaturgi og teaterkunst gjennom eget skapende arbeid og kritisk tenkning. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de analyserer ulike teatrale ytringer og reflekterer over teater i en samfunnskontekst og i et historisk perspektiv. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker ulike sceniske og dramaturgiske innganger for å uttrykke egne meninger, følelser og tanker.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide på ulike måter med historiske og kulturelle perspektiver på teater. Læreren skal også legge til rette for at elevene får arbeide praktisk med sceniske og dramaturgiske innganger for å skape egne teateruttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i teateranalyse, dramaturgi og refleksjon over teater i kontekst, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke tilbakemeldingene for å utvikle forståelse av teateret i en større historisk og samfunnsmessig kontekst, og bruke denne forståelsen i diskusjoner, refleksjoner og skapende arbeid med teater.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teater i perspektiv 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teater i perspektiv 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å analysere drama og teater, skape teatrale uttrykk og ytringer og reflektere over teater som estetisk uttrykk i et historisk og samfunnsmessig perspektiv.