Teater i perspektiv (DRA03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teater i perspektiv 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere og reflektere over form, innhold og dramaturgiske valg i arbeid med ulike teatrale ytringer
- gjøre rede for teaterets utvikling gjennom historien og utforske utviklingen i eget arbeid med teater i et samtidsperspektiv
- lede kreative prosesser og gjøre rede for egne kunstneriske valg i arbeid med teater
- analysere og bruke ulike dramaturgiske modeller og innganger i samtidsteatret og bruke disse i forestillingsarbeid
- skape egne teateruttrykk og ytringer på ulike samfunnsarenaer og reflektere over eget arbeid i et politisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teater i perspektiv 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker dramaturgi og teaterkunst gjennom eget skapende arbeid og kritisk tenkning. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de analyserer ulike teatrale ytringer og reflekterer over teater i en politisk, kulturell og samfunnsmessig kontekst og i et historisk perspektiv. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker kunnskap om teateret til å skape og reflektere over egne kunstneriske uttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide på ulike måter med politiske, kulturelle, samfunnsmessige og historiske perspektiver på teater. Læreren skal også legge til rette for at elevene får arbeide praktisk med sceniske og dramaturgiske innganger for å skape egne kunstneriske uttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i teateranalyse, dramaturgi og refleksjon over teater i kontekst, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke tilbakemeldingene for å forstå teateret i en større politisk, kulturell, samfunnsmessig og historisk kontekst, og bruke denne forståelsen i diskusjoner, refleksjoner og skapende arbeid med teater.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teater i perspektiv 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teater i perspektiv 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å skape og analysere egne kunstneriske uttrykk og teatrale ytringer, og reflektere over teater som estetisk og kunstnerisk uttrykk i et politisk, kulturelt, samfunnsmessig og historisk perspektiv.