Teaterproduksjon fordypning (DRA05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teaterproduksjon fordypning 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utarbeide og realisere sceniske konsepter og uttrykk ved å bruke ulike teaterfaglige metoder
- bruke ulike former for teksttilnærming, dramaturgiske innganger og modeller i arbeid med iscenesettelse
- eksperimentere med sceniske virkemidler og integrere tekniske, scenografiske og audiovisuelle løsninger
- lede skapende arbeid, ta valg og reflektere over hvordan valgene virker inn på arbeidsprosessene i gruppa, produksjonen og publikum i det endelige uttrykket
- gjøre rede for prinsipper for regi og skuespillerteknikk og nyttiggjøre seg disse i kollektivt skapende forestillingsarbeid
- drøfte og prøve ut hvordan teater som ytringsform kan bidra til å belyse samfunnsutfordringer og bidra til bærekraftig utvikling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teaterproduksjon fordypning 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de arbeider med sceniske virkemidler, dramaturgi og analyse, og når de drøfter og utforske teater som kunstnerisk uttrykksform. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de tar egne valg, og når de deltar i og leder kollektivt skapende prosesser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske sceniske virkemidler og utvikle seg i rollen som iscenesetter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å forstå, analysere og bruke dramaturgiske innganger og modeller i skapende aktivitet, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle egne lederegenskaper og utforske teaterets muligheter som ytringsform og kunstnerisk uttrykk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teaterproduksjon fordypning 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teaterproduksjon fordypning 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å utforske og analysere scenisk materiale og konsepter, ved å utvikle teatrale uttrykk og forståelse av teaterets muligheter og ved å delta i og lede kollektivt forestillingsarbeid.