Teaterproduksjon fordypning (DRA05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teaterproduksjon fordypning 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og reflektere over kunstneriske valg i kollektive skapende teaterprosesser
- bearbeide og analysere sceniske tekster og visuelle forløp
- prøve ut dramaturgiske verktøy og innganger i arbeid med iscenesettelse
- eksperimentere selvstendig med sceniske virkemidler og reflektere over effekten av disse i møte med publikum
- integrere tekniske og scenografiske løsninger i ulike performative uttrykk og teaterproduksjoner og reflektere over bruk av multimediale løsninger og medieplattformer
- lede skapende prosesser, ta kunstneriske og arbeidsetiske valg og reflektere over hvordan disse valgene virker inn på arbeidsprosessene i gruppa, produksjonen og publikum i det endelige uttrykket
- utvikle regikonsept innenfor ulike sjangre ved å utforske og eksperimentere med form, innhold og spillestiler
- utforske samfunnsutfordringer gjennom sceniske uttrykk og teatrale ytringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teaterproduksjon fordypning 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de arbeider med sceniske virkemidler, dramaturgi og analyse, når de bruker teater som ytringsform, og når de utvikler egne selvstendige uttrykk. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de tar kunstneriske valg, og når de deltar i og leder skapende prosesser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske og eksperimentere med sceniske virkemidler og videreutvikle rollen som bidragsyter og iscenesetter i kollektive kunstneriske prosesser. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å bruke dramaturgi og analyse i utvikling av scenisk materiale og formgiving av forestillinger, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle evne til kommunikasjon og samhandling, utvikle egne lederegenskaper og bruke teaterets muligheter som ytringsform og kunstnerisk uttrykk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teaterproduksjon fordypning 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teaterproduksjon fordypning 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å arbeide selvstendig med å skape teater og ved å bruke teaterets muligheter som ytringsform og kunstnerisk uttrykk i kollektive prosesser.