Drone (DRF02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, dokumentere, gjennomføre og evaluere operasjoner og vedlikehold i henhold til gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og arbeidslivets behov, og reflektere over og begrunne de valgene som er gjort
- planlegge, gjennomføre og dokumentere risikoanalyse i henhold til gjeldende krav og prosedyrer
- identifisere hvordan menneskelige, teknologiske og organisatoriske faktorer påvirker operasjoner og vedlikehold og drøfte hvordan systematisk sikkerhetsarbeid forebygger ulykker og skader
- bygge et enkelt ubemannet multirotor luftfartøy med sensor og instrumentering og gjøre rede for funksjon og virkemåte for de ulike komponentene
- utføre ubemannede operasjoner og gjøre rede for ytre faktorer som kan påvirke en operasjon
- utføre operasjoner innenfor og utenfor synsrekkevidde med ubemannede farkoster med multirotor og fastvingedroner opptil 25 kg i tråd med felles europeisk regelverk, minimum i kategoriene åpen og spesifikk, og sertifiseres for denne typen operasjoner
- bruke korrekt fraseologi med andre luftromsbrukere, og gjøre rede for ulike typer kommunikasjonssystemer
- vedlikeholde farkostens energikilde i henhold til bruk og identifisere og redusere risiko i operasjonell drift
- vedlikeholde og lagre farkosten for å sikre operasjonell drift og gjøre rede for vedlikeholdsrutiner
- dokumentere, observere, evaluere og loggføre egne og andres operasjoner
- håndtere avfall etter eget arbeid i henhold til gjeldende regelverk, leverandørens beskrivelser og system for internkontroll
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget operasjon og sikkerhet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget operasjon og sikkerhet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget operasjon og sikkerhet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget operasjon og sikkerhet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.