Drone (DRF02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, dokumentere, gjennomføre og evaluere bruk av nyttelast og sensorer, bearbeide data i henhold til regelverk og prosedyrer og begrunne de valgene som er gjort
- kalibrere sensorer og gjøre rede for funksjon og virkemåte
- programmere og konfigurere kommunikasjon mellom bakkestasjon og farkosten, og drøfte støttesystemer for å redusere risiko ved operasjoner
- feilsøke ubemannet farkost og sensor ved tolking av logg
- bearbeide data uavhengig av sensor
- oppdatere utstyrets programvare
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget nyttelast, sensorer og bearbeiding av data når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget nyttelast, sensorer og bearbeiding av data. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget nyttelast, sensorer og bearbeiding av data ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget nyttelast, sensorer og bearbeiding av data basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.