Vg3 eksponeringsdesign (EKD03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter bedriftskultur og markedsføring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre ulike konsepter og reflektere over kundens forbrukeratferd og bevegelsesmønster
- utvikle skisser og idéforslag for en gitt målgruppe og reflektere over hvordan ulike valg kan påvirke sluttresultatet
- analysere moter og trender og anvende resultatet i eget arbeid
- analysere ulike markedsføringskanaler og reflektere over hvordan ulike strategier kan påvirke oppdragsgiverens lønnsomhet
- anvende og gjøre rede for digital dømmekraft
- følge gjeldende lov- og regelverk for personvern og opphavsrett i eget arbeid
- bruke og gjøre rede for universell utforming i eget arbeid
- gjøre rede for hvordan valg av materiale, utstyr og kjemikalier påvirker kvalitet, holdbarhet og miljøet, og reflektere over hvordan ulike valg påvirker en bærekraftig produksjon
- utforske og anvende løsninger tilpasset oppdragets egenart og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker salg og lønnsomhet
- lage et kostnads- og prisoverslag for egen produksjon og vurdere sammenhengen mellom vareforbruk, tidsbruk og lønnsomhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget bedriftskultur og markedsføring når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget bedriftskultur og markedsføring. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget bedriftskultur og markedsføring ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget bedriftskultur og markedsføring basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.