Vg3 eksponeringsdesign (EKD03‑01)
Kjerneelementer
Produksjon og konseptutvikling
Kjerneelementet produksjon og konseptutvikling handler om idéutvikling, fargebruk, produksjon og montering av salgsfremmende arbeid. Det handler om å analysere og utarbeide konsepter for oppdragsgivere. I dette ligger det å vurdere oppdragsgiverens kundegruppe, markedsidentitet og merkevarebygging og se dette i sammenheng med samfunnstrender. Videre handler kjerneelementet om visuell kommunikasjon med kunde og utforming av design, produksjon og presentasjon ved å anvende tekst, foto, bildemanipulering, to- og tredimensjonale tegninger, raster og vektorgrafikk. Det handler også om å reflektere kritisk over etiske utfordringer, bruk av sosiale medier til salgsfremmende arbeid og visuell formidling, og å vurdere gjeldende retningslinjer for personvern, opphavsrett og publisering.
Salg og markedsføring
Kjerneelementet salg og markedsføring handler om sammenhengen mellom kostnader og inntekter i egen produksjon. Det handler om å analysere og tolke kundenes bestillinger og sluttbrukernes behov. Kjerneelementet handler om å bruke kunnskap om målgruppene, brukernes atferd og kundenes bevegelsesmønstre til å forstå hvordan salgsfremmende arbeid kan påvirke forbrukerne, miljøet og samfunnet.
Bedriftskultur og yrkesidentitet
Kjerneelementet bedriftskultur og yrkesidentitet handler om forretningsdrift, arbeidsmiljø, kvalitet og inntjening. Videre handler kjerneelementet om å reflektere over hvordan bruk av fagspråk, samarbeidsevner, relasjoner til oppdragsgivere og bransjerelatert nettverk kan bidra til å forbedre konsept og eksponeringsmuligheter. Kjerneelementet handler også om å vurdere eget arbeid kritisk gjennom analyse og refleksjon og utforske muligheter for nytenkning og forbedring. Det handler også om arbeidsmiljøloven og gjeldende regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet.