Forgyllerfaget (FGY03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i forgyllerfaget innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale om estetikk, design og arbeidsprosesser rundt en planlagt forgylt overflate. Det innebærer også å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over forgyllingsfaglige emner og bygge opp argumentasjon og tilpasse muntlig tekst til mottaker og formål. Lærlingene utvikler muntlige ferdigheter når de drøfter, reflekterer og presenterer saker alene og i fellesskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i forgyllerfaget innebærer å bruke fagspråk til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å lage arbeidsbeskrivelser og å presentere og dokumentere arbeidsprosesser gjennom tekst og visualiseringer til kunder, kolleger, leverandører og tverrfaglige samarbeidspartnere. Det betyr å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og revidere egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i forgyllerfaget innebærer å finne og vurdere informasjon i faglitteratur, ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, bilder og illustrasjoner. Det innebærer å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Videre handler det om å sammenligne, tolke og systematisere informasjon i ulike tekster for å trekke faglige slutninger og anvende dette i en arbeidsprosess i forgyllerfaget.
Å kunne regne
Å kunne regne i forgyllerfaget innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra tallmateriale i tabeller og grafiske framstillinger i forbindelse med å beregne størrelse på forgylte overflater, materialmengde og styrkeforhold under blanding av materialer. Videre handler det om å gjøre økonomiske beregninger i forbindelse med tidsbruk og pristilbud. Det innebærer å bruke og bearbeide informasjonen for å forstå og vise sammenhenger og å sammenligne og presentere resultater på ulike måter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i forgyllerfaget innebærer å bruke digitale ressurser til å innhente informasjon og å kommunisere og presentere eget arbeid. Digitale ferdigheter vil videre si å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder. Det handler også om å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer.