Vg2 flyfag (FLY02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter elektrofag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for virkemåten til digitale luftfartøysystemer og elektroniske instrumentsystemer
- behandle elektrostatisk følsomme komponenter på en riktig måte og gjøre rede for utfordringer knyttet til elektrostatiske miljøer og komponenter
- gjøre rede for restriksjoner som gjelder luftdyktighetskrav og mulige konsekvenser av å bruke programvareoppdateringer som ikke er godkjent
- identifisere, koble og måle på elektriske komponenter i luftfartøyer og gjøre rede for deres funksjon og virkemåte
- identifisere, koble og måle på analoge elektroniske komponenter i luftfartøyer og gjøre rede for deres funksjon og virkemåte
- identifisere, koble og måle på komponenter for produksjon og distribusjon av elektrisk energi i luftfartøyer og gjøre rede for deres funksjon og virkemåte
- identifisere, koble og måle på digitale komponenter og elektroniske instrumentsystemer i luftfartøyer og gjøre rede for deres funksjon og virkemåte
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elektrofag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elektrofag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elektrofag ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i elektrofag basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.