Vg2 flyfag (FLY02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter material- og komponentlære
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge og utføre arbeidet individuelt og i samarbeid med andre flyfag på en fagmessig og nøyaktig måte i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
- utføre arbeidet i henhold til gjeldende krav om helse, miljø og sikkerhet og utføre livreddende førstehjelp
- arbeide i overensstemmelse med gjeldende rutiner for kvalitetssikring, og internkontroll
- utføre vedlikehold og reparasjon av luftfartøyer ved bruk av egnede verktøy og måleinstrumenter
- montere, demontere, inspisere og reparere luftfartøyer ved bruk av anbefalte teknikker
- vurdere og dokumentere eget og andres arbeid som utføres på luftfartøy
- bruke faglig presist språk på norsk og engelsk ved arbeid på luftfartøy
- utføre grunnleggende lodde- og krympearbeid og vurdere kvaliteten
- identifisere og gjøre rede for ulike materialer, deres egenskaper og bruksområder, og hvordan disse er brukt i ulike luftfartøykonstruksjoner
- drøfte klima og miljøbelastning fra flykomponenter og utstyr i et livsløpsperspektiv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i material- og komponentlære når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i material- og komponentlære. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i material- og komponentlære ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i material- og komponentlære basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.