Grunnmodul FOV (FOV01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- presentere seg med navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer i relevante situasjoner
- fortelle på en enkel måte om seg selv og dagliglivet sitt
- identifisere, utforske og samtale om likheter mellom norsk og andre språk deltakeren kan fra før
- ta i bruk noen hensiktsmessige fraser i samtale med andre
- stille spørsmål for å få informasjon og be om oppklaring eller hjelp
- bruke kjente læringsstrategier, og utforske noen nye, i møte med nye ord og begreper
- bruke flerspråklige strategier for å skape en felles forståelse av bilder, ord og begreper i en samtale
- uttrykke egne behov, ønsker og meninger, med støtte
- identifisere relevante tekster i egen hverdag og forstå hva de brukes til
- utforske, lytte ut og gjenkjenne norske språklyder og stavelser i kjente ord og kunne knytte dem til bokstaver
- trekke sammen lyder til stavelser og ord
- skrive og uttale bokstaver og tallsymboler på en funksjonell og forståelig måte
- lese og uttale kjente lydrette ord og noen frekvente ikke-lydrette ord
- skrive navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer i et enkelt skjema
- skrive ord og korte setninger om kjente og relevante temaer
- lese symboler, visuell informasjon og bilder for å kunne orientere seg i opplæringen, hverdagen og lokalsamfunnet
- følge enkle, illustrerte instruksjoner
- lese svært enkle tekster om kjente temaer og bruke noen lese- og forståelsesstrategier
- forstå og uttrykke tid ved hjelp av klokke og kalender i relevante sammenhenger
- forstå sammenhengen mellom mengde, tallord og tallsymbol
- samtale med utgangspunkt i egne erfaringer om forskjellige måter å telle på
- telle i stigende og synkende rekkefølge og forstå plassverdisystemet til de naturlige tallene
- utforske og bruke praktisk matematikk og regnearter i forbindelse med innkjøp, måling, sortering og utregning av mengde
- bruke og snakke om noen grunnleggende matematiske begreper knyttet til egen hverdag, som former, størrelser, avstand og forhold
- utforske strategier og representasjoner i grunnleggende regning og vurdere egne svar
- kjenne til og bruke sentrale begreper knyttet til kropp og helse
- vise noen aktuelle geografiske plasseringer på kart
- utforske og kjenne til nærmiljøet og kunne fortelle om det med støtte
- lage enkle sammensatte tekster med ord, enkle setninger og bilder om selvvalgte temaer fra nærmiljøet
- gi eksempler på miljøbevisste valg i hverdagen
- samtale med støtte om erfaringer med opplæring og arbeid
- bruke noen digitale ressurser og verktøy i kommunikasjon og som støtte i språk- og faglæring
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i grunnmodulen når de bruker norsk for å snakke om kjente hverdagslige og faglige temaer, og når de kan lese og skrive ord, setninger og svært enkle tekster, med støtte fra konteksten. Det innebærer videre at de kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker strategier for å forstå og gjøre seg forstått på en enkel måte i et læringsfellesskap.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bygge videre på deltakernes kompetanse og bruke praktiske erfaringer og ferdigheter i læringsprosessen. Dette innebærer blant annet at deltakerne skal ta i bruk erfaringene sine og flerspråkligheten sin i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i grunnmodulen. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal også få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.