Grunnmodul FOV (FOV01‑01)
Kjerneelementer
Muntlig kommunikasjon
Deltakerne skal ta i bruk norsk språk for å uttrykke seg muntlig med støtte i relevante dagligdagse og faglige sammenhenger. Deltakerne skal kunne delta i muntlig kommunikasjon i et læringsfellesskap, og kunne delta i enkel samhandling med andre i dagliglivet. I arbeidet med muntlig kommunikasjon skal deltakerne ta utgangspunkt i egen flerspråklig kompetanse og behovene de har for å kommunisere muntlig i dagliglivet og i den videre opplæringen. Muntlig språk og muntlig kommunikasjon er både et mål i seg selv, et redskap for læring og et grunnlag for å utvikle lese- og skriveferdigheter.
Litterasitet
Deltakerne skal videreutvikle litterasitet for å kunne delta aktivt i relevante praktiske og faglige sammenhenger med støtte. På et grunnleggende nivå handler det om å utvikle ferdigheter og strategier for å kunne lese og skrive korte og meningsfulle tekster. Deltakerne skal utforske, forstå og reflektere over sammenhengen mellom talespråket og skriftspråket, og bruke dette i møte med tekster. Deltakerne tar utgangspunkt i egne behov, muntlige ferdigheter på norsk, flerspråklig kompetanse og erfaringer med skrift i læringsarbeidet. De skal bruke og utvikle litterasitet i meningsfulle og autentiske lese- og skriveaktiviteter, på egen hånd og sammen med andre.
Numerasitet
Deltakerne skal videreutvikle numerasitet til bruk i relevante praktiske og faglige sammenhenger. Dette innebærer å videreutvikle en grunnleggende forståelse av tall, mønstre og sammenhenger i tid og rom, i tillegg til mengder og størrelser, og lære begreper om dette. Deltakerne skal også erfare hvordan numerasitet er fagovergripende og knyttes til situasjoner og tekster de møter i dagliglivet, opplæringen, samfunnslivet og arbeidslivet. Deltakerne skal ta utgangspunkt i egne erfaringer og behov de har for funksjonelle ferdigheter i regning i dagliglivet og den videre opplæringen. De skal utvikle numerasitet i meningsfulle aktiviteter, på egen hånd og sammen med andre.
Strategier for læring
Deltakerne skal videreutvikle egne strategier for læring på ulike arenaer i eget liv. Det innebærer at de bruker sine muntlige læringsstrategier og utvikler nye strategier for å ta i bruk norsk i muntlige og skriftlige situasjoner. Deltakerne skal lære å bruke omgivelsene, språkferdigheter de har fra før, digital teknologi og mennesker de har rundt seg, i kommunikasjon, læring og problemløsing i og utenfor opplæringen. De skal også etablere rutiner for læring i opplæring, delta i et læringsfellesskap og reflektere over egen læring.
Praktisk utforsking
Deltakerne skal lære i meningsfulle kontekster og i ulike læringssituasjoner, der de utvikler kunnskap fra praktiske erfaringer til en mer teoretisk og generell kunnskap, og omvendt. Deltakerne skal utvikle forståelse, kunne ta stilling til informasjon og arbeide med faglig innhold på en konkret og praktisk måte. Kjerneelementet praktisk utforsking handler om at deltakerne utvikler faglig forståelse i møte med autentiske og praktiske situasjoner og problemstillinger. Deltakerne skal erfare at deres erfaringer, interesser og ressurser står sentralt i læringsarbeidet.