Vg2 frisør (FRI02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon, klipp og frisyreforming
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser
- gjøre rede for og anvende ulike kommunikasjonsformer i arbeidsprosesser
- tolke kundens stil og ønsker og drøfte ulike løsninger i samarbeid med kunden
- reflektere over etiske problemstillinger i møte med ulike kundegrupper og vurdere ulike strategier for å møte kundenes forventninger
- gjøre rede for valg av teknikker, produkter og verktøy og anvende dem på en hensiktsmessig måte tilpasset kundens ønsker og forutsetninger
- gjennomføre grunnleggende klippeformer og effileringsteknikker
- bruke klippeformer i kombinasjoner, og skape maskuline og feminine former
- gjøre rede for og bruke grunnleggende prinsipper ved klipp av skjegg
- utforske og bruke tradisjonelle og aktuelle teknikker i frisyreforming til å skape ulike former og uttrykk
- bruke arbeidsbeskrivelser, fagterminologi, digitale ressurser og visuelle hjelpemidler i arbeidsprosesser, dokumentasjoner og presentasjoner
- gjennomføre vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner og følge gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i alt arbeid
- beregne pris på varer og tjenester og vurdere sammenhengen mellom vareforbruk, tidsbruk og lønnsomhet
- vurdere og bruke ulike metoder i markedsføringen av frisørfaget og virksomheten
- utforske og drøfte betydningen av frisørfagets historie, moter, trender, tradisjoner og kulturelle uttrykk
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget kommunikasjon, klipp og frisyreforming når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget kommunikasjon, klipp og frisyreforming. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget kommunikasjon, klipp og frisyreforming ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget kommunikasjon, klipp og frisyreforming basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.