Vg3 frisørfaget (FRI03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser
- beregne pris på varer og tjenester og vurdere vareforbruk, tidsbruk og lønnsomhet
- følge gjeldende rutiner og regelverk for helse, miljø og sikkerhet i alle arbeidsprosesser i frisørfaget
- følge gjeldende forskrift og regelverk for smittevern og anvende tiltak som fremmer smitteforebygging og hygiene i arbeidsprosessen
- innhente og anvende produkters innholdsdeklarasjoner og bruksanvisninger, og vurdere produktenes egenskaper og påvirkning på helse og miljø
- anvende og tilpasse ulike kommunikasjonsformer i samarbeid med kunder, kolleger og andre samarbeidspartnere
- anvende teori om hår og hodebunnstilstander og vurdere behandling ut fra et etisk perspektiv
- gjennomføre hodebunnsmassasje og gjøre rede for hensikten og valget av produkter og massasjeteknikk
- anvende teknikker, produkter og verktøy ut fra kundens ønsker og forutsetning
- kombinere klippeformer for å oppnå maskuline og feminine former
- anvende kombinasjoner av klippe- og effileringsteknikker og gjøre rede for valgene ut fra ønsket resultat
- anvende prinsipper ved klipping av skjegg ut fra ønsker og kundens forutsetninger og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- utforske og gjøre rede for tradisjonelle og eksperimentelle metoder for å skape ulike former og uttrykk i frisyreform
- anvende fargeteori og gjøre rede for produkt og teknikk i fargeendringsprosesser
- anvende strukturendringsteori og gjøre rede for produkt og teknikk i strukturendringsprosesser
- anvende teori om farging og forming av vipper og bryn i gjennomføring av behandlinger og gjøre rede for valg av produkter, teknikk og estetisk uttrykk
- anvende slør, løshår og andre rekvisitter for å oppnå ønsket uttrykk
- anvende arbeidsbeskrivelser, digitale ressurser og andre visuelle hjelpemidler i arbeidsprosesser og presentasjoner
- utforske moter og trender i et nasjonal og internasjonalt perspektiv og bruke dette som inspirasjon i eget arbeid
- utvikle og bruke ulike strategier for å møte forventninger fra kunder, og vurdere etiske problemstillinger knyttet til kundens forutsetninger, ulike kulturer og tradisjoner
- anvende aktuelle markedsføringskanaler og sosiale medier for å markedsføre bedriften, frisørfaget og seg selv som en yrkesutøver
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 frisørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 frisørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.