Vg3 frisørfaget (FRI03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 frisørfaget innebærer å uttrykke egne meninger og å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer også å bruke fagterminologi i drøfting og refleksjon over faglige emner og å bygge opp argumentasjon og tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål. Lærlingene bruker muntlige ferdigheter når de drøfter, reflekterer og presenterer saker alene og i fellesskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 frisørfaget innebærer å bruke fagterminologi og varierte skrivemåter for å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer også å utforske og bruke bilder, illustrasjoner og arbeidsbeskrivelser som dokumentasjon og i kommunikasjon med kunder og kolleger. Videre innebærer det å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 frisørfaget innebærer å bruke faglitteratur for å finne og vurdere informasjon om produkter, bruksanvisninger, pakningsvedlegg og ingredienslister. Det innebærer også å lese framgangsmåter og avtaler og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Videre innebærer det å analysere skriftlig og visuelt språk i frisørfaget for å trekke faglige slutninger.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 frisørfaget innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Videre innebærer det å beregne tid, vekt, måleenheter og volum knyttet til arbeidsoppgaven. Det innebærer også å gjøre økonomiske beregninger i forbindelse med budsjett og pris og å bearbeide informasjon for å sammenligne, vise sammenhenger og presentere resultater på ulike måter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 frisørfaget innebærer å bruke digitale ressurser til dokumentasjon, inspirasjon, presentasjon, kundekontakt og markedsføring. Det innebærer også å bruke digitale ressurser kreativt, og kritisk vurdere informasjon fra digitale kilder, ta etiske valg og bruke digital dømmekraft.