Glassblåserfaget (GBF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utvikle, planlegge, gjennomføre, presentere, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid
- utvikle, forme og kvalitetssikre ulike glassprodukter og gjøre rede for egen og andres produksjon
- kommunisere med kunder, kolleger og andre samarbeidspartnere
- gjøre rede for dagens trender sett i lys av tradisjoner og fagets historie og anvende dette som inspirasjon i eget arbeid
- anvende ulike teknikker for å eksperimentere med og utvikle et estetisk formspråk
- fange an og forme biter til bein, fot, klakk, kant, puntel og andre påklipp
- fange an og utforme poster med riktig glassfordeling som står i forhold til ønsket sluttprodukt
- gjøre rede for og vurdere ulike glasstyper og anvende kunnskap om dette i eget arbeid med design og produktutvikling
- utføre innfarging med pulverfarge av biter og poster
- håndtere og levere fargestav
- utforske og bruke farger og gjøre rede for fargenes påvirkning på glassmassen
- bruke og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr, holde orden på verkstedet og på egen arbeidsplass og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for bruk av canes, graal og tredimensjonal skulptering
- gjøre rede for teknikkene sandblåsing, gravering, etsing, sliping og polering innenfor kaldtarbeid
- gjøre rede for teknikker for varm- og kaldsprenging av produkter
- gjøre rede for overfangs- og underfangsteknikker
- planlegge og beregne materialbruk, tidsforbruk og kalkulere produktprisen på en bestilling
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- reflektere kritisk over de helse- og miljøfarlige materialene og prosessene i faget og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i glassblåserfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i glassblåserfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.