Glassblåserfaget (GBF03‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i glassblåserfaget innebærer å beskrive, dele og utvikle kunnskap med faglig innhold med kolleger, kunder, formgivere og andre samarbeidspartnere og å uttrykke egne meninger, lytte og gi respons. Muntlige ferdigheter innebærer også å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner og å bygge opp argumentasjon tilpasset mottaker og formål. Lærlingene utvikler muntlige ferdigheter når de drøfter, reflekterer og presenterer saker alene og i fellesskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i glassblåserfaget innebærer å dokumentere arbeid og kommunisere med kunder, kolleger, formgivere og andre samarbeidspartnere. Det innebærer også å skrive tekster for å synliggjøre ideer, valg og meninger i det praktiske arbeidet. Videre innebærer det å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og revidere egne tekster i tillegg til å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne lese
Å kunne lese i glassblåserfaget innebærer å bruke faglitteratur, arbeidsbeskrivelser og bestillinger for å finne og vurdere informasjon i tekster om faglige emner og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Det innebærer videre å sammenligne, tolke og systematisere informasjon i ulike tekster, tegninger, produktdatablad, lover og forskrifter og veiledninger.
Å kunne regne
Å kunne regne i glassblåserfaget innebærer å beregne pris, vekt, volum og mengde og proporsjoner og å konstruere form og funksjon. Det innebærer også å bruke og bearbeide informasjonen for å forstå og vise sammenhenger og å sammenligne og presentere resultater på ulike måter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i glassblåserfaget handler å bruke digitale ressurser til å innhente informasjon og å kommunisere og presentere eget arbeid. Digitale ferdigheter innebærer videre å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder. Det innebærer også å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer.