Gipsmakerfaget (GIP03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere prosesser med et gipsarbeid
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- gjøre rede for tradisjonelle og nye gipsprodukters egenskaper og bruksområder og bruke denne kunnskapen i eget arbeid og i samarbeid med andre
- grunnlinjer og særtrekk i stilhistorien og bruke dette som referanse for eget arbeid
- gjengi og beskrive en form med frihåndstegning
- utforske og modellere en form i leire
- bruke spesialiserte tegneprogram til å planlegge arbeidet
- lage ekte form, forloren form og forskjellige silikonformer
- vurdere formål og begrunne valg av støpeform ut fra arbeidsoppgave
- støpe produkter i gips
- vurdere og gjennomføre tiltak for å restaurere dekor, gjenstander eller overflater som er skadet, eller som må konserveres
- tegne profiler og lage sjablonger til trekningsarbeider
- utføre trekningsarbeider
- montere utstøp og trekninger på en byggeplass i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- utføre fagmessig retusjering og reparasjon av overflater i kalkmørtel og gips
- vurdere skader og tiltak for å reparere og restaurere tak med Rabitz-puss og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker sluttresultatet
- gjøre rede for hvordan stukkmarmor og stucco lustro utføres, og reflektere over bruk av disse i nye sammenhenger
- anvende og vedlikeholde verktøy og materialer i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- vurdere miljøeffekter for bruk og valg av materialer og gjøre rede for hvordan kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i gipsmakerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i gipsmakerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.