Gjenvinningsfaget – modulstrukturert (GVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter drift i praksis
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- motta, kontrollere, klassifisere og sortere avfall etter gitte kravspesifikasjoner
- skille farlig avfall fra øvrig avfall og deklarere og håndtere avfallet etter gjeldende regelverk
- håndtere og klargjøre avfallet for viderebehandling eller sluttbehandling etter gjeldende regelverk
- utføre operatørstyrt vedlikehold av relevante maskiner og utstyr
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- bruke maskiner og utstyr til å bearbeide aktuelle materialer i tråd med gjeldende helse-, miljø- og sikkerhetsrutiner og sørge for orden og renhold på arbeidsplassen (hentet fra Læreplan i vg2 industriteknologi)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen drift i praksis når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen drift i praksis. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i drift i praksis. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.