Gjenvinningsfaget – modulstrukturert (GVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter utvikling, bærekraft og sirkulær økonomi
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- reflektere over og beskrive avfallsressursenes betydning for økonomi og miljø
- reflektere over muligheter for ombruk og gjenvinning og betydningen av bærekraftig ressursutnyttelse
- drøfte og gjøre rede for gjenvinningsindustriens rolle i og avfallshåndteringens positive og negative virkning på klima og miljø
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere ulike arbeidsprosesser og reflektere over hvordan ny teknologi kan påvirke arbeidsprosesser
- utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i naturfag)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen utvikling, bærekraft og sirkulær økonomi når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen utvikling, bærekraft og sirkulær økonomi. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i bærekraft og sirkulærøkonomi. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.